InloggenInloggen

Veiligheidstips

Important Message Wij willen benadrukken dat wij de identiteit van de aanbieders – vooral in het geval van particuliere adverteerders – niet volledig kunnen controleren. In de laatste tijd is er helaas sprake geweest van pogingen tot oplichting door valse aanbieders/geïnteresseerden. Houd daarom absoluut rekening met de volgende veiligheidstips:

Algemene tips


  • Maak nooit geld over aan een onbekende aanbieder via een geldtransferdienst. Betaal nooit een horloge via Western Union.
  • Controleer steeds de gegevens van de verkoper. Vaak kunt u via het internet het telefoonnummer en adres nagaan of ervaringen van andere klanten lezen. Bovendien kunt u de verkoper vragen om meer informatie, foto's en documenten.
  • U kunt de koop ook persoonlijk afhandelen en de overdracht laten doorgaan op een veilige plaats. Wij raden u aan een veilige of bewaakte locatie te kiezen – een juwelierszaak bijvoorbeeld.
  • Als u via ons systeem met een verkoper communiceert, geven wij uw e-mailadres niet door. Zo beschermen we u voor mensen die ons platform willen misbruiken voor phishing of andere frauduleuze praktijken.
  • Wanneer een aanbod u verdacht lijkt, neem dan contact op met ons supportteam (+49 721 96693-900 of support@chrono24.com). Kenmerkend voor een verdacht aanbod is bijvoorbeeld dat de prijs duidelijk onder de marktprijs ligt.

Vertrouwde derde partij


  • Kijk de website of het contract van de voorgestelde derde partij goed na. Oplichters maken vaak valse internetsites aan. Ook documenten van gerenommeerde ondernemingen zoals Ernst & Young, DHL of TNT moet u op echtheid controleren.
  • Wanneer u ervoor kiest de afwikkeling via een vertrouwde derde partij te regelen, win dan alle informatie rechtstreeks in bij deze partij. Baseer u niet op doorgestuurde e-mails van de verkoper.

Trusted Checkout


  • Vanaf nu kan u op Chrono24 eenvoudig en veilig inkopen via de Trusted Checkout-service. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen we hier uit.
  • Om misbruik te vermijden, vragen wij u de betreffende gegevens te controleren in myChrono24-bereik alvorens de betaling uit te voeren. Daar kunt u het hele proces volgen en alle belangrijke gegevens bekijken. Wanneer u ongewone of verdachte e-mails ontvangt, neem dan onmiddellijk contact met ons op.

Algemene tips


  • Controleer via uw account of een bankuittreksel steeds of het bedrag al op uw rekening staat (zowel via de bank, PayPal,...) voordat u het artikel verzendt. Vertrouw nooit doorgestuurde e-mails van de koper of zogenaamde bevestigingsmails.
  • Let op met geïnteresseerden die meer dan de vraagprijs bieden.
  • Wanneer een onbekende bankinstelling u vraagt een artikel te verzenden, controleer dan steeds of het bedrag al op uw rekening staat.
  • Wees op uw hoede voor geïnteresseerden die u contacteren per sms. Via vervalste e-mails van PayPal of geldinstellingen zoals Royal Bank kan u ten onrechte gevraagd worden geld terug te storten. Controleer steeds of het bedrag al op uw rekening staat.
  • U kunt de verkoop ook persoonlijk afhandelen en de overdracht op een veilige plaats laten doorgaan. Wij raden u aan een veilige of bewaakte locatie te kiezen – een juwelierszaak bijvoorbeeld.
  • Als u via ons systeem met een koper communiceert, geven wij uw e-mailadres niet door. Zo beschermen we u voor mensen die ons systeem willen misbruiken voor phishing of andere frauduleuze praktijken.

Vertrouwde derde partij


  • Kijk de website of het contract van de voorgestelde derde partij goed na. Oplichters maken vaak valse internetsites aan. Ook documenten van gerenommeerde ondernemingen zoals Ernst & Young, DHL of TNT moet u op echtheid controleren.
  • Wanneer u ervoor kiest de afwikkeling via een vertrouwde derde partij te regelen, win dan alle informatie rechtstreeks in bij deze partij. Baseer u niet op doorgestuurde e-mails van de verkoper.

PayPal


  • Wanneer u met de koper afgesproken hebt de betaling via PayPal te doen, controleer dan steeds of u het bedrag effectief ontvangen hebt, alvorens het artikel op te sturen. Baseer u hierbij enkel op uw eigen onlineoverzicht en nooit op zogenaamde bevestigingsmails van PayPal.

Vooruitbetaling/bankoverschrijving


  • Wanneer u met de koper afgesproken hebt het bedrag over te schrijven, controleer dan steeds uw rekening alvorens het artikel op te sturen. Baseer u hierbij enkel op de gegevens van uw eigen bank en nooit op zogenaamde bevestigingsmails.
  • Wanneer een onbekende bankinstelling u vraagt een artikel te verzenden, controleer dan steeds of het bedrag al op uw rekening staat.

Betaling per cheque


  • Let op met cheques uit het buitenland. In eerste instantie wordt het geld slechts onder voorbehoud op uw rekening gezet. U ziet het bedrag weliswaar reeds op uw bankafschrift, maar wanneer de cheque later ongedekt blijkt te zijn, neemt de bank het geld weer terug.

Trusted Checkout


  • Wanneer u via Trusted Checkout een koop afhandelt, sturen wij u het leveradres van de koper nooit per e-mail. Dat vindt u uitsluitende in het handelaarsbereik. Daar kunt u het proces volgen en alle belangrijke gegevens bekijken. Neem onmiddellijk contact met ons op indien u ongewone of verdachte e-mails ontvangt.