InloggenInloggen
995 horloges voor "

IWC Ingenieur

"
Merk
Model
Prijs
Diameter
Jaar
Locatie
Meer
Uw selectie

Uw selectie

Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Algemene informatie
Soort horloge
Referentie
Meer...
Nieuw/tweedehands
Beschikbaarheid
Geslacht
Staat
Meer...
Inbegrepen bij de levering
Eigenschappen & functies
Opwinden
Materiaal horlogekast
Meer...
Wijzerplaat
Meer...
Glas
Meer...
Functies
Meer...
Hoogte
Meer...
Materiaal lunette
Meer...
Uurmarkeringen
Waterdicht
Meer...
Overig
Meer...
Horlogeband
Materiaal horlogeband
Meer...
Breedte bandaanzet
Meer...
Kleur horlogeband
Meer...
Materiaal sluiting
Meer...
Annuleren

Sorteren op

IWC Ingenieur Automatic AMG Black Series Ceramic IWC Ingenieur Automatic AMG Black Series Ceramic Meteen leverbaar 7.900  AT 11 2015

Dit vindt u wellicht ook interessant:

Koop uw spiksplinternieuwe Linde Werdelin-horloge direct bij de fabrikant
Ontdek meer

Een product van vooruitgang: de IWC Ingenieur

De Ingenieur van de Zwitserse fabrikant IWC is vooral geliefd onder techneuten. Veel modellen uit deze collectie zijn gewijd aan de autosport. De Ingenieur is bestand tegen extreem sterke magneetvelden van bijna 50 000 gauss.

Hoogtepunten van de IWC Ingenieur

  • Antimagnetisch tot 46 500 gauss
  • Behuizingen van titanium, keramiek, roodgoud en edelstaal
  • Zeldzame en hoogwaardige vintage-verzamelhorloges
  • Tourbillon met constante-kracht-mechanisme
  • Omvangrijke autosport-collectie

De strijd tegen magnetisme

De ontwikkeling van de Ingenieur weerspiegelt de technische vooruitgang van de 20e eeuw. Elektriciteit en door stroom aangedreven motoren werden steeds alledaagser. Ze deden uiteindelijk hun intrede in vrijwel elk huishouden in de geïndustrialiseerde samenleving. De daarbij ontstane magneetvelden ontwikkelden zich steeds meer tot een gevaar voor de nauwkeurigheid van horloges. Vooral de balansveer, maar ook de ankergang bleek gevoelig te zijn voor magnetisme. Bepaalde beroepsgroepen, zoals piloten, werden daar in het bijzonder door getroffen. De elektrische brandstofinjectie van vliegtuigmotoren was een zeer sterke bron van magneetvelden. Daarom bracht IWC in 1936 het eerste speciale horloge voor piloten, met een bescherming van zacht ijzer, op de markt. Ook de IWC Mark 11 uit 1948, dat het diensthorloge was van de Royal Air Force, was tegen magnetisme gewapend. Tot op heden is antimagnetisme een kenmerk van een volwaardig pilotenhorloge. Deze eigenschap behoort tot de testcriteria van de in 2016 ingevoerde norm voor pilotenhorloges, de DIN 8330.
In de jaren 50 werden de eisen voor de antimagnetische uitrusting van een polshorloge hoger. In hoogspanningsinstallaties, in de machinebouw en in instituten voor kernonderzoek zoals het CERN in Genève werden bijzonder hoge magneetsterktes bereikt. IWC reageerde daarop in 1955 met de eerste IWC Ingenieur. Dit horloge heeft het referentienummer 666 en werd met (kaliber 8521) en zonder datumweergave (kaliber 852) geleverd. De interne behuizing en wijzerplaatbodem van zacht ijzer zorgen voor een bescherming tegen magnetisme tot 1000 gauss (80.000 A/m). Een antimagnetisch horloge moet volgens de DIN 8309 bescherming bieden tegen 60 gauss. Daarom maakte IWC grote indruk met de eerste Ingenieur. De behuizing is bovendien waterdicht tot 100 m. De vroege Ingenieur-kalibers tikken met 19 800 per uur. Daarmee tikken ze sneller dan tijdgenoten, want in de jaren 50 was 18 000 A/h de standaard. Met dit nieuwe horloge richtte IWC zich voornamelijk op ingenieurs, piloten, technici, scheikundigen en artsen. Hoewel de klanten overwegend tot de grootverdieners behoorden, gaven ze meestal de voorkeur aan de goedkopere versie zonder datum. De stijl van het horloge was sober, klassiek en elegant, mede door de dauphine wijzers.
Na een aantal kleine veranderingen gaf Gérald Genta de Ingenieur een grondig redesign in 1975. Genta was ook degene die de Royal Oak van Audemars Piguet van een compleet nieuw uiterlijk voorzag. Een statige lunette met vijf zichtbare schroefjes werd het handelsmerk van de Ingenieur met de toevoeging SL. Dit horloge werd ook uitgebracht met een quartzuurwerk. In 1989 behaalde de Ingenieur met de modelnaam 500.000 A/m een record qua resistentie tegen magneetvelden. De in de naam verwerkte 500 000 ampère per meter was een understatement. In een MRI-scan kon zelfs 3,7 miljoen A/m – rond de 46 500 Gauss - dit horloge niet van de wijs brengen. IWC maakte de balansveer van een speciale legering van niobium en zirkoon. Daardoor was dit verfijnde onderdeel zo goed als antimagnetisch. Een mantel van zacht ijzer werd daardoor overbodig. Dit concept wordt inmiddels ook door Omega gebruikt. Deze fabrikant maakt balansveren van silicium.
In de actuele Ingenieur-collectie heeft alleen de klassieke Automatic (referentienummer 3239) nog een interne behuizing van zacht ijzer ter bescherming tegen magnetisme. Bij de overige modellen heeft IWC zich laten inspireren door de autosport. Meestal beschikken ze over een stopwatchfunctie, het zijn dus chronografen. De wereldkampioenen Formule 1 Lewis Hamilton en Nico Rosberg hebben beide hun eigen editie van titanium. De legendarische grand-prixcoureur Rudolf Caracciola (1901-1959) wordt geëerd met een Ingenieur in retro-design, net zoals een van zijn raceauto's, de Mercedes W 125 uit 1937.
De samenwerking met Mercedes komt ook tot uiting bij het Ingenieur-model met de letters AMG in de naam. AMG is de autotuner van Mercedes. De horloges van de Ingenieur Automatic AMG-collectie worden gekenmerkt door een zwarte behuizing van keramiek of boron carbide en eveneens zwarte wijzerplaten en horlogebanden.
De Constant-Force Tourbillon behoort tot een van de gecompliceerdste modellen van IWC. Deze limited edition bestaat uit slechts 50 exemplaren en maakt niet alleen indruk door de tourbillon, maar ook door de gangreserve van 96 uur en een gangreserveaanduiding. Daarnaast heeft het horloge een eeuwige maanfaseweergave, een dubbele maanweergave voor het noordelijk en het zuidelijk halfrond en een countdownfunctie tot de volgende volle maan. De behuizing met een doorsnede van 46 mm wordt gemaakt van platina en keramiek of roodgoud en keramiek.

Aankooptips voor de IWC Ingenieur

Zoekt u een horloge met een technisch appeal? Of bent u een autosportfan? Dan is de IWC Ingenieur iets voor u. Hij werd in de jaren 50 voor een aantal specifieke beroepsgroepen ontwikkeld, maar het horloge spreekt tegenwoordig een aanmerkelijk groter publiek aan.
De Automatic met het referentienummer 3239 komt het dichtst in de buurt bij het oorspronkelijke model. Het heeft als enige model nog een interne behuizing van zacht ijzer ter bescherming tegen magnetisme. De doorsnede van de behuizing bedraagt een bescheiden 40 mm. Het kaliber 2892 van 's werelds grootste uurwerkfabrikant ETA tikt binnenin dit horloge. Doordat dit geen manufactuurkaliber is, heeft het polshorloge een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een ongedragen Ingenieur Automatic koopt u voor rond de 4500 euro. Als u op zoek bent naar een tijdmeter uit het begin van deze modelreeks, dan dient u te kijken bij de vintage-horloges met de referentienummers 666 en 766. Dit zijn tegenwoordig gewilde verzamelobjecten. Dat geldt ook voor de Ingenieur-horloges uit de jaren 70, die zijn vormgegeven door Gérald Genta. Er werden er destijds maar weinig van verkocht, waardoor ze zeldzaam en duur zijn. Vooral exemplaren met het referentienummer 1832 zijn gewild. Ze kosten rond de 10 000 euro. Inclusief doos en documenten gaan ze ook voor substantieel hogere bedragen over de toonbank.
U dient meer dan 30 000 euro te reserveren voor de Ingenieur Perpetual Calendar Digital Date Month. Dit horloge maakt indruk met een grote reeks aan complicaties, onder andere een eeuwigdurende kalender en een flyback-chronograaf. Een opvallend kenmerk is de grote digitale weergave van de datum en de maand, links en rechts boven de centrale as. De behuizing bestaat uit titanium met een zichtbodem van saffierglas. De doorsnede bedraagt 46 mm en de hoogte 17 mm. De Perpetual Calendar Digital Date Month behoort tot de gerenommeerdste modellen van de huidige Ingenieur-reeks. Samen met de Constant-Force Tourbillon laat dit horloge zien wat de huidige technische stand van zaken is.
De platina-versie van de Constant-Force Tourbillon behoort tot de kostbaarste horloges van IWC. Voor een ongedragen exemplaar betaalt u rond de 200 000 euro.

International Watch Company sinds 1868

Toen de Ingenieur verscheen, kon IWC al op een lange geschiedenis bogen. De horlogemaker Florentine Ariosto Jones (1841–1916) uit Boston richtte in 1868 de International Watch Company op in het Zwitserse Schaffhausen. Hij wilde zijn horloges in Zwitserland produceren en met winst verkopen in de Verenigde Staten. Door de hoge invoerrechten mislukte zijn plan. In 1880 kocht Johannes Rauschenbach de onderneming. Tot 1978 was IWC in handen van de familie Rauschenbach/Homberger. Als gevolg van de quartzcrisis wisselde IWC tussen 1978 en 2000 meermaals van eigenaar. Sinds 2000 behoort IWC tot de Richemont-groep, waar ook A. Lange & Söhne, Cartier en Panerai onder vallen.