InloggenInloggen
7.239 horloges voor "

Panerai

"
Merk
Model
Prijs
Diameter
Jaar
Locatie
Meer
Uw selectie

Uw selectie

Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Algemene informatie
Soort horloge
Referentie
Meer...
Nieuw/tweedehands
Beschikbaarheid
Geslacht
Staat
Meer...
Inbegrepen bij de levering
Eigenschappen & functies
Opwinden
Materiaal horlogekast
Meer...
Wijzerplaat
Meer...
Glas
Meer...
Functies
Meer...
Hoogte
Meer...
Materiaal lunette
Meer...
Uurmarkeringen
Waterdicht
Meer...
Overig
Meer...
Horlogeband
Materiaal horlogeband
Meer...
Breedte bandaanzet
Meer...
Kleur horlogeband
Meer...
Materiaal sluiting
Meer...
Annuleren

Sorteren op

Panerai Luminor 1950 Regatta 47 Mm PAM526 Panerai Luminor 1950 Regatta 47 Mm PAM526 Meteen leverbaar 11.820  IT 115 2010

Panerai – het Italiaanse cultmerk

Het horlogemerk Panerai staat voor opvallende militaire horloges met een beschermde kroon. Door hun grootte en onmiskenbare design springen ze in het oog. Bij de basismodellen ligt de focus op functionaliteit, nauwkeurigheid en robuustheid.

Wie een Panerai draagt, trekt de aandacht door het unieke design van de horloges. De tijdmeters van 42 tot 48 millimeter zijn indrukwekkend en gebaseerd op hun voorbeelden van de jaren '30 tot '50. In deze tijd leverde de horlogemaker duikhorloges aan de Italiaanse marine. Bijzonder uitgesproken en opvallend is het beschermingsmechanisme voor de kroon bij de Luminor-modellen. Als de beugel gesloten is, duwt deze de kroon vast in de behuizing, wat voor de nodige waterbestendigheid zorgt. Voor het draaien van de film Daylight bestelde de Italiaans-Amerikaanse acteur Sylvester Stallone een speciale reeks van de Luminor met bijnaam Slytech. In de film Eraser schittert een Luminor Marina aan de pols van actieheld en Terminator Arnold Schwarzenegger.
Zonder beschermingsbeugel is er de Radiomir. Sinds 1936 is hij als eerste polshorloge van de fabrikant te vinden in het assortiment. Officine Panerai, de volledige naam van de onderneming, ontwikkelde dit exemplaar in opdracht van het Italiaanse leger. De behuizing meet 47 mm en doet denken aan een oversizede Rolex Oyster – waardoor Paneria zich effectief liet inspireren. Vandaag de dag zijn de modellen onderverdeeld in vier collecties: Radiomir, Radiomir 1940, Luminor en Luminor 1950. De reeksen met de jaartallen 1940 en 1950 herinneren aan het verleden en bevatten retrohorloges met designkenmerken. Bovendien heeft het merk ook chronografen, horloges met drie wijzers en tweede tijdzone, mechanische en automatische kalibers als ook een met tourbillon. In 1997 werd Panerai overgenomen door de Richemont-groep en sinds 2007 zetelt de firma in het Zwitserse Neuchâtel.

Het klassieke design van Panerai

Het uiterlijk van Radiomir en Luminor bleef de laatste zeventig jaar haast onveranderd. Deze logica heeft zonder twijfel bijgedragen aan het huidige succes van de firma en voor een grote fanclub gezorgd. De zogenaamde "Paneristi", zoals de liefhebbers zichzelf noemen, zweren bij stevige roestvrijstalen horloges met duidelijk afleesbare wijzerplaten. Aan de kussenvorm van de kast veranderde even weinig als aan de ronde Arabische cijfers. De duikhorloges zijn door en door functioneel. Dat moest ook om te voldoen aan de hoge eisen van de Italiaanse gevechtszwemmers in de jaren '30 tot '50. Nog steeds plukken de horloges vruchten van hun praktische oorsprong: de zwarte wijzerplaten, de lichtgevende cijfers en wijzers en de opvallende kroonbescherming vloeien namelijk voort uit de behoeftes van de militairen en kenmerken de stijl van Panerai inmiddels.

Firmakaliber van Panerai

Sinds 2005 maakt Panerai deel uit van een selecte groep van Zwitserse merken die hun eigen kalibers maken. Voordien deed de firma een beroep op de meest uiteenlopende kalibers. Deze waren voornamelijk afkomstig van de producent ETA (Swatch Group), maar ook andere specialisten zoals Zenith of Jaeger-LeCoultre leverden kalibers. Vooral de Valjoux 7750 (zonder chronograaffunctie) en het mechanische Unitas 6497 werden vaak ingezet.
In 2005 werd een nieuw tijdperk ingeluid met het eerste eigen firmakaliber: het mechanische P.2002. Het uurwerk bestaat uit 247 onderdelen, heeft een diameter van 31 mm en een hoogte van 6,6 mm. Drie in serie geschakelde veertrommels zorgen voor een gangreserve van acht dagen, die lineair wordt aangeduid op de wijzerplaat. De balans tikt met een frequentie van 4 Hz of 28 800 halve omwentelingen per uur (a/h). Om de tijd exact in te kunnen stellen, is het uurwerk uitgerust met een secondenstop. Deze functie zorgt ervoor dat de kleine seconde, die zich op negen uur bevindt, naar nul springt en de tijd tot op de seconde nauwkeurig ingesteld kan worden. Het kaliber heeft een GMT-functie met 24-uurweergave en een functie om de locatie snel in te stellen. De datum is af te lezen op drie uur.
Het kaliber P.2003 is de automatische versie van de P.2002. Het uurwerk heeft 296 onderdelen, is 8 mm hoog en heeft eveneens een diameter van 31 mm. Verantwoordelijk voor het hoogteverschil van 1,4 mm is de centrale rotor met opschrift "Officine Panerai". De rotor draait de veren van de drie veertrommels in beide richtingen op. Het automatische kaliber heeft een gangreserve van 10 dagen.
Voor mechanische chronografen is de P.2004 geschikt. Met 321 onderdelen ligt de hoogte bij 8,2 millimeter. Een enkele drukknop op acht uur zorgt voor het starten, stoppen en resetten. Net zoals de P.2002 gaat ook dit kaliber acht dagen mee en is het uitgerust met een GMT-functie en datumweergave. Het is Panerais eerste eigen chronograafkaliber.

Kaliber P.2005 met tourbillon

Het manueel opwindbare kaliber P.2005 is een sterk staaltje horlogemakerij. Het karakteristieke kenmerk van dit uurwerk is een tourbillon. Dit mechanisme diende er oorspronkelijk voor onnauwkeurigheden van zakhorloges in loodrechte positie te verkleinen. Abraham Louis Breguet ontwikkelde dit mechanisme in het begin van de 19de eeuw. Hij verbouwde de ankergang en het regelorgaan in een zogenaamde kooi die zich eenmaal per minuut om haar as draait. De constante rotatie van balans en ankergang zorgt voor een nivellering van de afwijkingen die de zwaartekracht veroorzaakt. Het bijzondere bij de P.2005 is dat de kooi met balans en ankergang op een as draait die loodrecht op de balansas staat. Normaal gezien bevindt de kooi zich parallel daarmee. Bovendien heeft de kooi maar 30 seconden nodig om rond haar as te draaien. Deze opbouw en de hoge snelheid moeten onnauwkeurigheden beter opvangen. De gangreserve van het 239-delige uurwerk bedraagt zes dagen en is, net zoals de tourbillon, te bewonderen aan de achterkant van het kaliber. Ietwat ongewoon, vermits deze gewoonlijk aan de voorkant te zien zijn.

Traditie sinds 1860

De geschiedenis van de horlogefirma begint in 1860: het jaar waarin Giovanni Panerai de deuren van zijn kleine atelier met horlogemakerschool opende in Firenze. Hij wilde de horlogemakerkunst van Leonardo da Vinci en Galileo Galilei nieuw leven inblazen. De originele documenten uit de beginjaren geraakten zwaar beschadigd bij een overstroming in 1966, waardoor de geschiedenis van de familieonderneming moeilijk te reconstrueren is. Zeker is wel dat aan het begin van de 20ste eeuw het opschrift "Orologeria Svizzera" (Zwitserse Horlogerie) het uithangbord sierde. Vanaf 1920 leidde zoon Leon Francesco het bedrijf en ook zijn zoon Guido ging aan de slag in de firma. In de beginjaren importeerden ze Zwitserse horloges, maar om de invoerrechten zo laag mogelijk te houden, bestelden ze losse onderdelen. Nadien werden de horloges in hun eigen atelier gemonteerd en gereguleerd door vaklui die ze in hun eigen school opleidden.
De "Orologeria Svizzera" was in het begin van de 20ste eeuw één van dé Florentijnse horlogemerken. Naast de verkoop van hoogwaardige tijdmeters van merken zoals Jaeger-LeCoultre, Ulysse Nardin, Vacheron Constantin en Rolex, trad het familiebedrijf ook op als groothandel voor horloges en toebehoor. De tweede bedrijfstak richtte zich aan goudsmeden en andere horlogemakers. Panerais klanten waren prominente, welvarende Florentijnen en zelfs het Italiaanse koningshuis.

In zee met de Italiaanse marine

Sinds 1910 is ook het Italiaanse leger klant bij Panerai. Een brief van Giuseppe Panerai aan de toenmalige admiraal bezegelde de samenwerking. Aanvankelijk leverde de Officina zakchronografen. Tussen 1910 en 1914 werkten ze samen met luitenant Carlo Ronconi aan fluorescerende apparaten. Doordat de nieuwe verlichtingsproducten gebaseerd waren op de stof radium, straalden ze ook in het donker. Het materiaal slaagde voor verschillende tests van de marine, wat leidde tot talrijke bestellingen. In een Franse patentaantekening uit 1916 duikt het begrip "Radiomir" voor het eerst op. Deze benaming is een samenstelling van de Italiaanse woorden "radio" (radium) en "mira" (vizier). Panerai leverde kompassen, barometers, dieptemeters, onderwaterlampen en nog enkele andere instrumenten aan het Italiaanse leger.
Al drie jaar voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939 ontwikkelde Panerai het prototype van de eerste Radiomir. Nadat de Italiaanse speciale eenheden verschillende onderwaterhorloges van andere merken testten en als onbruikbaar bestempelden, viel de keuze op de Panerai Radiomir die toen al een opvallende diameter van 47 mm had. Het horloge bewees zijn superioriteit dag en nacht. Op de wijzerplaat stonden zowel Arabische als Romeinse cijfers en op twaalf uur een driehoek. Van de versie met waterbestendige lederen armband werden maar tien exemplaren gemaakt.
Vanaf 1938 was de Radiomir de begeleider van de gevechtsduikers van de zogenaamde Gamma-groep. Aan het seriemodel konden nog enkele dingen verbeterd worden. Zo stonden er enkel Arabische cijfers op 3, 6, 9 en 12 uur. De bouw van de wijzerplaat was innovatief voor die tijd. Ze bestond uit twee samengeperste lagen en nog niet uit één enkele metalen schijf, zoals vandaag de dag gebruikelijk is. De onderste laag had een radiomir-coating en daarbovenop lag een tweede laag met de uitgesneden uurmarkeringen en cijfers. Deze lichtten zo fel op dat de duikers hun horloge regelmatig moesten afdekken om te voorkomen dat ze ontdekt zouden worden. In 1940 werd de behuizing onder handen genomen. Zo werden onder andere de bandaanzetten geoptimaliseerd, zodat ze de enorme belasting onder water beter konden verdragen en de conische kroon werd vervangen door een cilindervormige. Binnenin gaf het kaliber 620 van Cortébert de maat aan.
In de loop van de jaren '40 ontwikkelde Panerai een tot op de dag van vandaag onmiskenbaar kenmerk: de kroonbescherming in de vorm van een halve maan. Deze voorkomt dat er water binnendringt in het horloge doordat de kroon in de behuizing geduwd wordt. Bovendien is het mechanisme zo ook beschermd tegen schokken en beschadiging. Alle Luminor-modellen hebben deze opvallende bescherming. Tegen het einde van de jaren '40 was ook de fluorescerende stof luminor nieuw, die de radioactieve substantie radiomir verving. Het kloppende hart was een mechanisch kaliber van Cortébert.

Panerai – een merk met succes

Het luxebedrijf Panerai wordt gekenmerkt door grote en opvallende polshorloges. Een consistent design en een unieke kroonbescherming in de vorm van een beugel vormen een onmiskenbaar totaalbeeld dat horlogeliefhebbers meteen herkennen. Geïnspireerd door militaire eisen blinken de horloges uit op vlak van functionaliteit en overzichtelijkheid. Actiehelden zoals Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger droegen bij aan het verkrijgen van hun cultstatus. Nieuwe financiële middelen stroomden binnen toen de firma in 1997 werd overgenomen door de Richemont-groep. Dankzij dit geld ontstonden nieuwe marketing- en ontwikkelingsmogelijkheden die resulteerden in de eerste eigen firmakalibers. Vandaag de dag zijn de modellen Radiomir en Luminor veel meer dan puur militaire horloges. Ze vallen in de smaak bij stadsmussen, creatievelingen, sterrenkoks en managers uit alle branches.