Chopard Mille Miglia
In de Mille Miglia-reeks verenigt Chopard de charme van historische raceauto's met nauwkeurige, COSC-gecertificeerde uurwerken. De horloges zijn populair bij zowel autosport- als horlogefans. U vindt ook talrijke limited editions in deze reeks.
5 redenen om een Mille Miglia te kopen
- Retro-design in de stijl van raceauto's
- Kalibers met COSC-certificaat
- Talrijke limited editions, interessant voor verzamelaars
- Verkrijgbaar met drie wijzers en als chronograaf
- Kasten van edelstaal, goud of titanium
Ter ere van een legendarische race
De Mille Miglia -collectie van de Zwitserse fabrikant van luxe horloges Chopard vormt een hommage aan de gelijknamige rally voor oldtimers, die eenmaal per jaar in Italië plaatsvindt. Het design van de horloges is gebaseerd op dashboards van historische sportwagens. Zo lijken de wijzerplaten op kilometer- en toerentellers, de kronen op tankdoppen, en de drukknoppen van de stopwatch op cilinderkoppen. Zelfs de rubberen horlogebanden grijpen terug op het thema autosport: ze hebben het profiel van een Dunlop-autoband uit de jaren 60.
Chopard deelt de collectie op in twee subreeksen. Aan de ene kant is er de klassieke Mille Miglia – een racechronograaf met een retro-design met drie hulpwijzerplaten en een datumaanduiding. Anderzijds is er de Mille Miglia Grand Turismo met een iets modernere vormgeving. Daarvan is er zowel een uitvoering met drie wijzers als een chronograaf.
Niet alleen de prachtige vormgeving, ook de techniek van de horloges van de Mille Miglia-collectie overtuigt. Binnenin de sporthorloges tikken als chronometer gecertificeerde kalibers van de Zwitserse ebauche-fabrikant ETA. Een aantal limited editions heeft zelfs manufactuurkalibers – uiteraard ook met een COSC-certificaat.
De kasten bestaan uit edelstaal, roségoud of titanium. De diameters liggen tussen de 42 en de 46 mm. De horloges zijn daardoor het meest geschikt voor heren. Chopard houdt ook rekening met dames en biedt de Mille Miglia eveneens aan met een doorsnede van 39 mm.
De geschiedenis van de rally-klassieker Mille Miglia
De Mille Miglia, Italiaans voor duizend mijl, was een van de eerste grote stratenrally's ter wereld. Deze race werd voor het eerst uitgeschreven in 1927 en ontwikkelde zich tot een jaarlijks evenement. Het parcours loopt van het Noord-Italiaanse Brescia naar Rome en terug. In 1957 had de race een treurig einde. De Ferrari 335 S van de Spanjaard Alfonso de Portago belandde door een klapband in het publiek. Hij en zijn bijrijder overleefden het ongeval niet. Negen toeschouwers - waaronder vijf kinderen - was hetzelfde tragische lot beschoren. Dit betekende het voorlopige einde van de rally.
Twintig jaar na dato, in 1977, werd de race weer georganiseerd onder de naam Mille Miglia Storica. Sindsdien is het een rally met oldtimers, waaraan alleen autotypes mogen deelnemen die ook meededen aan de originele race. De snelheid komt hierbij op de tweede plaats. Belangrijker is de presentatie van de met liefde gerestaureerde auto's en de uitwisseling van ervaringen tussen gelijkgezinden.
Een van de deelnemers is de directeur van Chopard, Karl-Friedrich Scheufele. Dankzij hem is Chopard sinds 1988 de officiële tijdwaarnemer van deze legendarische oldtimer-rally. De fabrikant van luxe horloges brengt sindsdien de horlogecollectie Mille Miglia op de markt en presenteert elk jaar een limited edition bij de race.