Overslaan
Heeft u vragen? Ons support team staat altijd voor u klaar: +1 646-887-3560
Chrono24 - Nederland

Veiligheidstips

Let op

Wij willen benadrukken dat wij de identiteit van de verkopers – vooral in het geval van particuliere verkopers – niet volledig kunnen controleren. In de laatste tijd is er helaas sprake geweest van pogingen tot oplichting door valse aanbieders/geïnteresseerden. Houd daarom absoluut rekening met de volgende veiligheidstips:

Algemene tips


  • Maak nooit geld over aan een onbekende aanbieder via een geldtransferdienst. Betaal nooit een horloge via Western Union.
  • Controleer steeds de gegevens van de verkoper. Vaak kunt u via het internet het telefoonnummer en adres nagaan of ervaringen van andere klanten lezen. Bovendien kunt u de verkoper vragen om meer informatie, foto's en documenten.
  • U kunt de koop ook persoonlijk afhandelen en de overdracht laten doorgaan op een veilige plaats. Wij raden u aan een veilige of bewaakte locatie te kiezen – een juwelierszaak bijvoorbeeld.
  • Als u via ons systeem met een verkoper communiceert, geven wij uw e-mailadres niet door. Zo beschermen we u voor mensen die ons platform willen misbruiken voor phishing of andere frauduleuze praktijken.
  • Als u een aanbod verdacht vindt, kunt u telefonisch (+1 646-887-3560) of via het contactformulier contact opnemen met de Chrono24-klantenservice. Kenmerkend voor een verdachte advertentie is bijvoorbeeld dat de prijs duidelijk onder de marktprijs ligt.

Escrowservice


  • Indien de verkoper de afwikkeling via een externe escrowservice aanbiedt, dient u nauwkeurig te controleren of de site en de contracten van de voorgestelde escrowservice echt zijn. Oplichters maken vaak gebruik van valse websites. Ook documenten van gerenommeerde ondernemingen zoals Ernst & Young, DHL en TNT dient u op echtheid te controleren.
  • Indien u ervoor kiest de afwikkeling via een externe escrowservice te regelen, win dan alle informatie rechtstreeks in bij deze service. Vertrouw niet op doorgestuurde e-mails van de verkoper.
  • Veel particuliere verkopers bieden voor de betalingsafwikkeling de escrowservice op Chrono24 aan. Daarbij maakt u uw geld over naar een derdenrekening. Daar blijft het veilig staan, totdat u het horloge in handen heeft. Pas daarna wordt het bedrag overgemaakt naar de verkoper. Meer informatie over de escrowservice op Chrono24 vindt u hier.

Trusted Checkout


  • Als u bij professionele handelaren koopt, kunt u uzelf makkelijk beschermen met de Chrono24-kopersbescherming. U profiteert dan van o.a. betaling via de escrowservice, echtheidsgarantie en het wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen. Meer informatie vindt u hier.
  • Om misbruik te voorkomen, vragen wij u de relevante gegevens in myChrono24 te controleren voordat u betaalt. Daar kunt u het hele proces volgen en alle belangrijke gegevens bekijken. Wanneer u ongewone of verdachte e-mails ontvangt, neem dan onmiddellijk contact met ons op.

Algemene tips


  • Controleer via uw account of een bankuittreksel steeds of het bedrag al op uw rekening staat (zowel via de bank, PayPal,...) voordat u het artikel verzendt. Vertrouw nooit doorgestuurde e-mails van de koper of zogenaamde bevestigingsmails.
  • Let op met geïnteresseerden die meer dan de vraagprijs bieden.
  • Wanneer een onbekende bankinstelling u vraagt een artikel te verzenden, controleer dan steeds of het bedrag al op uw rekening staat.
  • Wees op uw hoede voor geïnteresseerden die u contacteren per sms. Via vervalste e-mails van PayPal of geldinstellingen zoals Royal Bank kan u ten onrechte gevraagd worden geld terug te storten. Controleer steeds of het bedrag al op uw rekening staat.
  • U kunt de verkoop ook persoonlijk afhandelen en de overdracht op een veilige plaats laten doorgaan. Wij raden u aan een veilige of bewaakte locatie te kiezen – een juwelierszaak bijvoorbeeld.
  • Als u via ons systeem met een koper communiceert, geven wij uw e-mailadres niet door. Zo beschermen we u voor mensen die ons systeem willen misbruiken voor phishing of andere frauduleuze praktijken.

Escrowservice


  • Indien u gebruik wilt maken van een externe escrowservice dient u nauwkeurig te controleren of de site en de contracten van de escrowservice echt zijn. Oplichters maken vaak gebruik van valse websites. Ook documenten van gerenommeerde ondernemingen zoals Ernst & Young, DHL en TNT dient u op echtheid te controleren.
  • Indien u ervoor kiest de afwikkeling via een externe escrowservice te regelen, win dan alle informatie rechtstreeks in bij deze service. Vertrouw niet op doorgestuurde e-mails van de koper.
  • Als particuliere verkoper heeft u de mogelijkheid om de betalingsafwikkeling via de escrowservice op Chrono24 aan te bieden. Daarbij verstuurt u het horloge pas als de koper het geld naar een veilige derdenrekening heeft overgemaakt. Daardoor bent u beschermd tegen achterstallige betalingen of pogingen tot oplichting. Meer informatie vindt u hier.
  • Bij de afwikkeling via de escrowservice op Chrono24 ontvangt u het bezorgadres van de koper nooit per e-mail. Dat vindt u uitsluitend in myChrono24. Daar kunt u het hele proces volgen en alle belangrijke gegevens bekijken. Neem onmiddellijk contact met ons op als u verdachte e-mails ontvangt.

PayPal


  • Wanneer u met de koper afgesproken hebt de betaling via PayPal te doen, controleer dan steeds of u het bedrag effectief ontvangen hebt, alvorens het artikel op te sturen. Baseer u hierbij enkel op uw eigen onlineoverzicht en nooit op zogenaamde bevestigingsmails van PayPal.

Vooruitbetaling/bankoverschrijving


  • Wanneer u met de koper afgesproken hebt het bedrag over te schrijven, controleer dan steeds uw rekening alvorens het artikel op te sturen. Baseer u hierbij enkel op de gegevens van uw eigen bank en nooit op zogenaamde bevestigingsmails.
  • Wanneer een onbekende bankinstelling u vraagt een artikel te verzenden, controleer dan steeds of het bedrag al op uw rekening staat.

Betaling per cheque


  • Let op met cheques uit het buitenland. In eerste instantie wordt het geld slechts onder voorbehoud op uw rekening gezet. U ziet het bedrag weliswaar reeds op uw bankafschrift, maar wanneer de cheque later ongedekt blijkt te zijn, neemt de bank het geld weer terug.

Trusted Checkout


  • Wanneer u via Trusted Checkout een koop afhandelt, sturen wij u het bezorgadres van de koper nooit per e-mail. Dat vindt u uitsluitend in het handelaarsaccount. Daar kunt u het proces volgen en alle belangrijke gegevens bekijken. Neem onmiddellijk contact met ons op indien u ongewone of verdachte e-mails ontvangt.
Heeft u vragen?

We helpen u graag persoonlijk verder.