117.000 aankopen wereldwijd als uitstekend beoordeeld
Chrono24 - Nederland

Consumenteninformatie over de ranking van zoekresultaten

Organische zoekresultaten

Wanneer een gebruiker op Chrono24 naar producten zoekt, geeft onze zoekmachine de voorkeur aan advertenties die inhoudelijk relevant zijn en een goede aankoopbeleving beloven. Om de relevantie van de inhoud te bepalen, worden de in de zoekbalk ingevoerde zoektermen vergeleken met de titels en de inhoud van de advertenties.

In een tweede stap wordt de lijst van inhoudelijk relevante advertenties geoptimaliseerd op basis van de volgende kwalitatieve factoren:

  • Kwaliteit van de advertentie: Advertenties waarvan de beschrijving van hoge kwaliteit is en advertenties met foto's hebben de voorkeur.
  • Beschikbaarheid van het product: De beschikbaarheid is van invloed op de ranking van de advertenties.
  • Populariteit van de advertentie: Advertenties waarop vaker wordt geklikt, hebben de voorkeur.
  • Kwaliteit van de verkoper: De kwaliteit van de verkoper wordt bepaald door:
    • betrouwbaarheid bij het beantwoorden van vragen van klanten
    • betrouwbaarheid bij de afhandeling van bestellingen
    • stiptheid van leveringen
    • percentage geslaagde aankopen
    • positieve klantbeoordelingen

Advertenties van verkopers die voor het eerst op Chrono24 adverteren, krijgen tijdelijk voorrang en hebben dus een grotere kans gezien te worden. Dit geldt zowel voor nieuwe professionele handelaren als voor nieuwe particuliere verkopers.

Om de grootst mogelijke variatie aan zoekresultaten te garanderen, creëren wij een zekere ruimtelijke afstand tussen gelijkwaardige advertenties van een verkoper door ze af te wisselen met advertenties van andere verkopers.

Invloeden op de sortering

Gebruikers van ons platform kunnen de sortering aanpassen aan hun individuele behoeften door gebruik te maken van de functie 'Sorteren op'. Zij beschikken over de volgende sorteermogelijkheden:

  • Relevantie (de hierboven beschreven sortering)
  • Prijs oplopend (de advertentieprijs als belangrijkste factor wordt in oplopende volgorde weergegeven)
  • Prijs aflopend (de advertentieprijs als belangrijkste factor wordt in aflopende volgorde weergegeven)
  • Nieuwste (nieuw geplaatste advertenties hebben de voorkeur)
  • Populariteit (de klikfrequentie is de belangrijkste factor)

Upgrades

Naast inhoud en kwaliteitskenmerken spelen ook upgrades die kunnen worden gekocht een rol bij de ranking van zoekresultaten. Daardoor kunnen afzonderlijke advertenties tijdelijk beter worden gerankt.

Zowel professionele handelaren als particuliere verkopers kunnen relevante upgrades boeken waarmee geselecteerde advertenties beter ranken – voor een bepaalde periode en, indien van toepassing, per land. Zulke advertenties zijn te herkennen aan het woord 'TOP' in de lijst met zoekresultaten en onderscheiden zich ook door andere visuele kenmerken van de organische zoekresultaten.

Direct van Chrono24

Advertenties van onze partners zijn herkenbaar aan het logo 'Direct van Chrono24' en vallen ook visueel op tussen de organische zoekresultaten.