Omega Seamaster Railmaster: het antimagnetische horloge
De Railmaster behoort sinds 1957 tot het portfolio van Omega. Door het moderne Master Chronometer-kaliber is dit horloge bestand tegen magneetvelden van maximaal 15.000 gauss. De coaxiale ankergang zorgt voor bescherming tegen schokken.
4 redenen om een Railmaster te kopen
- Weerstaat magneetvelden tot 15.000 gauss
- Extreem nauwkeurig Master Chronometer-kaliber
- Schokbestendig dankzij coaxiale ankergang
- Ingetogen retro-design: past zowel bij T-shirt als net pak
Klassieker met bescherming tot 15.000 gauss
Hoewel Omega's Railmaster geen duikhorloge is, maakt het toch onderdeel uit van de grote Seamaster-collectie. De Railmaster werd in 1957 tegelijkertijd met de Seamaster 300 voorgesteld. Beide modellen vertonen duidelijke overeenkomsten. De driehoekige uurindexen, die van oranje fluorescerende stof zijn voorzien, de eenvoudige Arabische cijfers op 3, 6, 9 en 12 uur en de lichtgevende wijzers zorgen ervoor dat de horloges eenvoudig door elkaar kunnen worden gehaald. Alleen het ontbreken van een duiklunette onderscheidt het design van de Railmaster van de Seamaster 300.
De Railmaster werd - zoals de naam al verraadt - hoofdzakelijk ontwikkeld voor spoorwegarbeiders, die tijdens hun werk regelmatig in de buurt van sterke elektromagnetische velden kwamen. Maar ook artsen en wetenschappers deden hun voordeel met het horloge, dat aanvankelijk een mantel van zacht ijzer had om het uurwerk te beschermen tegen magneetvelden van maximaal 1.000 gauss.
Dankzij de Master Chronometer-technologie is de Railmaster sinds 2017 zelfs in staat het hoofd te bieden aan magneetvelden van 15.000 gauss. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van moderne materialen als silicium, titanium en andere niet-magnetische grondstoffen voor belangrijke onderdelen als de balansveer, het ankerrad, de assen en de draaipunten van het uurwerk. De mantel van zacht ijzer is daardoor overbodig geworden.
Wat kost een Railmaster?
Model | Prijs (ca.) | Bijzonderheden |
Railmaster, ref. CK2914 | 13.500 euro | Eerste editie van de Railmaster |
Railmaster ´57 Trilogy 60th Anniversary | 5.700 euro | Gelimiteerde oplage van 3.557 exemplaren, Co-Axial Master Chronometer |
Railmaster XXL | 3.500 euro | 49 mm, kleine seconde |
Railmaster, ref. 220.12.40.20.01.001 | 3.400 euro | Co-Axial Master Chronometer |
Prijzen en modellen in detail
De eerste Railmaster-modellen vindt u onder het referentienummer CK2914. Deze horloges werden tot begin jaren 60 geproduceerd. Ze hebben een doorsnede van 38 mm en zijn tot 60 m (6 bar) waterdicht. Goed onderhouden exemplaren van dit vintage-horloge koopt u voor ongeveer 13.500 euro. De modellen uit het midden van de jaren 60 zijn iets voordeliger: voor horloges met het referentienummer 135004 betaalt u ca. 11.000 euro.
Kort na de millenniumwisseling presenteerde Omega een aangepaste versie van de Railmaster. Terwijl het design van de wijzerplaat is georiënteerd op het origineel, is de kast met een diameter van 41 mm een stukje groter. Bovendien is dit horloge tot 150 m (15 bar) waterdicht en heeft het uurwerk een coaxiale ankergang, die bescherming biedt tegen schokken. U koopt dit model tweedehands, maar in goede staat voor ca. 2.400 euro. Voor een ongedragen exemplaar betaalt u ongeveer 1.000 euro meer.
Aan het begin van het millennium bracht Omega ook de Railmaster XXL op de markt. Dit bijzonder forse horloge heeft een diameter van 49 mm. Op 6 uur bevindt zich een kleine seconde. De prijs van de XXL ligt rond de 3.500 euro.
De actuele, gemoderniseerde versie van de Railmaster werd in 2017 gepresenteerd. De kast heeft een bescheiden doorsnede van 40 mm. Binnenin tikt een Co-Axial Master Chronometer-kaliber . Daardoor is dit horloge bestand tegen 15.000 gauss, 15 keer zoveel als de originele Railmaster. De wijzerplaat heeft een spoorrails-minuterie, is verticaal geborsteld en in het midden bevindt zich een dradenkruis. Een lollipop secondewijzer completeert de nieuwe vormgeving van de Railmaster. Het horloge is verkrijgbaar met een antraciet- of zilverkleurige wijzerplaat. De horlogebanden zijn van geweven textiel, leer of edelstaal. Voor welke versie u ook kiest, u betaalt in alle gevallen rond de 3.400 euro.
In de zomer van 2018 introduceerde Omega een Railmaster met een nieuwe kleur: denim. De geborstelde wijzerplaat van deze versie lijkt op blauwe spijkerstof. De NATO-strap van het horloge is zelfs gemaakt van blauwe spijkerstof. Technisch gezien is de Railmaster Denim precies hetzelfde als de andere modellen. Omega biedt het horloge aan voor ca. 4.500 euro.
De Railmaster 1957 Trilogy 60th Anniversary is een hommage aan de eerste Railmaster. Het design van dit horloge is identiek aan het origineel, maar binnenin tikt een ultramodern Master Chronometer-kaliber met een coaxiale ankergang. De 60th Anniversary heeft een gelimiteerde oplage van 3.557 exemplaren en kost ca. 5.700 euro.