TAG Heuer Formula 1
'De TAG Heuer Formula 1: passie voor autosport
Met de Formula-1-modelreeks zet TAG Heuer zijn jarenlange autosporttraditie voort. Een tachymeterschaal om de gemiddelde snelheid af te lezen en een stopwatch-functie behoren tot de mogelijkheden. De behuizingen zijn van titanium of edelstaal.
Hoogtepunten van de TAG Heuer Formula 1
- Mechanische kalibers en quartzuurwerken
- Meestal met stopwatchfunctie en tachymeterschaal
- Verkrijgbaar met titanium behuizing
- Speciale edities geïnspireerd op de autosport
- Waterdicht tot 200 m (20 bar)
Keuze uit meer dan 50 modellen
In de geschiedenis van TAG Heuer speelt de Formule 1 een belangrijke rol. Het was de eerste modelreeks na de overname van Heuer door Techniques d’Avant Garde (TAG) in de jaren 80. Aanvankelijk werd de Formula 1 kleurrijk vormgegeven: knalgele en -rode kunststoffen behuizingen, deels met wijzerplaten in dezelfde kleur.
Tot de Formula 1 (F1) behoren sportieve horloges in verschillende groottes en uitvoeringen. De reeks omvat meer dan 50 verschillende modellen. Daarmee is het een van de omvangrijkste van TAG Heuer. Ze zijn voornamelijk een hommage aan de autosport, maar enkele versies zijn ook bruikbaar als duikhorloge. TAG Heuer voorziet de serie zowel van mechanische kalibers als van quartzuurwerken. De behuizingen zijn er met een diameter van 41, 42, 43 en 44 mm. Daardoor is de F1 een relatief groot herenhorloge. Zwarte en grijze wijzerplaten bepalen het uiterlijk. Er zijn ook andere kleuren beschikbaar, maar die vormen een uitzondering.
De meest voorkomende extra's bij racehorloges zijn een vaststaande tachymeter-lunette en een geïntegreerde stopwatch. De laatste tovert een conventioneel horloge om tot een chronograaf. De meerderheid van de F1-modellen heeft een tachymeterschaal waarop de gemiddelde snelheid per uur afgelezen kan worden. Daarvoor wordt de stopwatch gestart en na een kilometer weer gestopt. De grote secondewijzer laat op de schaal zien met welke snelheid het traject is afgelegd. De afleesbare snelheden op de lunette gaan bij de F1 van 60 tot en met 240 km/u.
Bij de chronograaffunctie is de grote secondewijzer voor tijdmetingen tot één minuut verantwoordelijk. Voor langere tijdmetingen zijn er twee hulpwijzerplaten waarop de lopende minuten en uren geregistreerd worden. De normale secondewijzer bevindt zich bij de chronograafversie van de F1 op een derde hulpwijzerplaat.
Aankooptips voor TAG Heuer Formula 1
Als u een autosportfan bent en naar een horloge zoekt dat bij uw hobby past, dan is de Formule 1 een zeer geschikte kandidaat. Er is een grote verscheidenheid aan designs, maar het zwaartepunt ligt bij de sportieve chronografen met tachymeterschaal.
De F1 blijft bovendien betaalbaar. Voor een ongedragen quartzhorloge ligt de prijs rond de 800 euro. Met een mechanisch uurwerk beginnen de prijzen bij ongeveer 1000 euro. De chronograafkalibers starten bij ca. 1700 euro, maar zijn vaak ook duurder dan 2000 euro. Dat geldt vooral voor de exemplaren met een zwarte behuizing.
Mechanische vintage-modellen vindt u nog niet bij de relatief nieuwe Formula 1. De reeks bestond in het begin namelijk uit kleurrijke quartzhorloges in Swatch-stijl. Daardoor kunt u wel een tweedehands Formula 1 in goede staat voor 200 à 300 euro aanschaffen.
Aankooptips
- Instapmodellen met quartzuurwerk voor minder dan 1000 euro
- Mechanische chronografen vanaf 1700 euro
- 1986-1990: eerste reeks met kunststofbehuizing, tegenwoordig ca. 250 euro
Titanium, keramiek en aluminium
TAG Heuer gebruikt niet alleen edelstaal als materiaal voor de kast van de Formula 1. Enkele modellen zijn van het bijzonder lichte en sterke titanium gemaakt. Het matgrijze oppervlak van het metaal onderstreept de sportieve stijl van de modelreeks. De edelstalen modellen zijn volledig zwart en hun oppervlakken zijn gecoat met titaancarbide. Deze legering van titanium en koolstof staat bekend als zeer hard en krasvast.
Ook de lunettes van de verschillende Formula 1-uitvoeringen zijn met matzwart titaancarbide bedekt. Bij andere versies van de F1 gebruikt TAG Heuer wijzerplaatringen van keramiek of aluminium.
Door de vuurrode of gele elementen op de wijzerplaat en de lunette zijn de verder volledig zwarte F1-modellen bijzondere blikvangers. Bij deze stijl passen de eveneens zwart rubberen horlogebanden waarvan de lange groeven op autobanden lijken. De bedrijfsnaam TAG Heuer wordt groot op de horlogebanden weergegeven.
Bicolor-model als duikhorloge
De bicolor-modellen hebben een uitzonderingspositie binnen de Formula 1-collectie. De lunette, kroon en de middelste schakels van de edelstalen horlogeband zijn gecoat met geelgoud, terwijl bij de overige schakels het gesatineerde edelstaal zichtbaar blijft. Nog opmerkelijker is dat deze bicolor-modellen ontworpen zijn als duikhorloges. Ze zijn bestand tegen een druk van 20 bar en zijn daarmee waterdicht tot een diepte van 200 m. Het horloge heeft een unidirectionele lunette met een nulmarkering en een geschroefde kroon. Als aandrijving heeft het een quartzuurwerk met een weergave van de batterijduur. De levensduur van een batterij bedraagt bij TAG Heuer minstens twee jaar. Als de secondewijzer in stappen van 4 seconden begint te verspringen, weet u dat het tijd is om de batterij te vervangen.
De waterdichtheid tot 200 m is niet beperkt tot de bicolor-modellen met een quartzuurwerk. De volledig edelstalen varianten en mechanische uitvoeringen van de F1 hebben dezelfde waterbestendigheid, maar qua design lijken ze meer op een race- dan op een duikhorloge. Een paar van de quartzmodellen hebben als handige toevoeging een wekker. De wektijd wordt op een hulpwijzerplaat aangegeven.
Speciale edities gewijd aan coureurs en circuits
Een paar F1-tijdmeters zijn speciale edities. Ze hebben een bepaald thema, dat staat op de plek waar normaal gesproken 'tachymeter' op de lunette te lezen is. Zo biedt TAG Heuer een chronograaf van 43 mm als Senna Special Edition aan. De achternaam van de drievoudige Formule 1 wereldkampioen verfraait de omlijsting van de wijzerplaat. De wijzerplaat zelf is antracietgrijs en heeft rode kleuraccenten.
De Indy 500 is opgedragen aan de gelijknamige autorace die op de Indianapolis Motor Speedway in de VS over een afstand van 500 mijl verreden wordt. Het is een van de bekendste autoraces ter wereld, die voor het eerst werd verreden in 1911. De chronograaf van edelstaal heeft een kast met een diameter van 42 mm. Op de lunette bevinden zich een tachymeterschaal en de inscriptie 'Indy 500'. Ook bij dit model, met quartzuurwerk, is de wijzerplaat antraciet gekleurd. Bij lichtinval ontstaat een zonnestralen-effect. De drie hulpwijzerplaten zijn zilverkleurig en de grote secondewijzer met stopwatchfunctie is glanzend rood.