Ferrari-horloges: hommage aan raceauto's uit Maranello
Ferrari-horloges komen voort uit samenwerkingen van horlogefabrikanten met het legendarische automerk. Hublot, Girard-Perregaux en Panerai produceerden diverse modellen die met het Ferrari-logo getooid zijn. Het gaat meestal om chronografen.
In dit artikel over Ferrari-horloges vindt u:
- De connectie tussen autosport en horloges
- Aankooptips met prijzen
- Oorsprong van de Ferrari-kleuren en het logo
- Bijzonderheden van de verschillende horlogemodellen
Partner in de autosport
Autosportfans en hobbycoureurs behoren tot de belangrijkste kopers van Ferrari-horloges. Het automerk uit Maranello in Noord-Italië bouwt snelle sportwagens sinds 1947. Ferrari fascineert, net zoals horlogemerken als Hublot en Girard-Perregaux. Het zijn alle drie luxemerken met een duidelijke boodschap. Met de aanschaf van een van hun tijdmeters laat zien waar u voor staat.
De factor tijd speelt een elementaire rol in de autosport. Op een circuit gaat het altijd om de snelst mogelijke rondetijden, zowel bij de kwalificaties als bij de race. Door deze nauwe band tussen tijd en de racerij is een samenwerking tussen een sportwagen- en een horlogefabrikant voor de hand liggend; het biedt voordelen voor beide. De partners kunnen ook hun voordeel doen met elkaars naamsbekendheid bij de verkoop.
Daarbij gaat het niet per se om het daadwerkelijke dragen van een polshorloge achter het stuur of in de pits. Het meten van rondetijden gebeurt tijdens professionele autoraces op de duizendste seconde nauwkeurig door gebruik van de modernste methodes. Een mechanische chronograaf, die met de hand wordt gestopt, kan daar niet tegenop. Met een Ferrari-horloge laat u wel uw passie zien voor snelle auto's in het algemeen en het merk uit Maranello in het bijzonder. Bovendien maken veel Ferrari-horloges indruk met hun geraffineerde techniek en liefde voor detail. De horloges worden gedeeltelijk van dezelfde hoogwaardige materialen gemaakt als sportauto's, bijvoorbeeld van carbon.
Welk Ferrari-horloge kan ik het beste kopen?
Als u een horloge zoekt dat verbonden is aan Ferrari, dient u eerst de volgende vraag te beantwoorden: wilt u een horloge met een klassiek-sportieve look of met moderne hoekige vormen en een patrijspoortdesign?
Hublot
Als u voor het laatste kiest, kunt u niet om Hublot heen. Het model Big Bang Ferrari van de Zwitserse manufactuur koopt u ongedragen voor een bedrag vanaf 16 000 euro. In deze prijsklasse bestaat de behuizing uit titaniumof keramiek. Titanium is licht en robuust en zorgt ervoor dat de forse horlogekast met een diameter van 45 mm niet zo zwaar is. Keramiek heeft als voordeel dat het goed bestand is tegen krassen.
In de Big Bang Ferrari-collectie vindt u ook versies van goud. Opzienbarend is vooral de gepatenteerde grondstof Magic Gold: een legering van keramiek en goud. Magic Gold is een extreem hard materiaal, dat alleen met een diamant bewerkt kan worden. Een Big Bang Ferrari van Magic Gold kost ongeveer 22 000 euro. Als u de voorkeur geeft aan een horlogekast van roségoud dient u rond de 30 000 euro te reserveren. Een kaliber met een tourbillon zorgt voor een sterke prijsstijging, in dat geval betaalt u ongeveer 100 000 euro. De Hublot MP-05 LaFerrari kost circa 200 000 euro. Het futuristische horloge lijkt een beetje op de motor van een raceauto.
Girard Perregaux
Hublot is een relatief jonge fabrikant, het merk bestaat sinds 1980. Het tegenovergestelde geldt voor Girard-Perregaux. Deze manufactuur werd opgericht in 1791 en is een van de oudste horlogefabrikanten van Zwitserland. Als u in plaats van een hoekig modern horloge van Hublot de voorkeur geeft aan een traditioneel design, komt u bij de Ferrari-horloges van Girard-Perregaux terecht. De Ferrari Chronograph 8020 heeft een zwarte wijzerplaat met het Ferrari-logo onder de 12-uurpositie. De horlogekast is van edelstaal. De drie hulpwijzerplaten hebben een tricompax-indeling met de 30-minutenteller op 9 uur, de 12-urenteller op 6 uur en de kleine seconde op 3 uur. De fabrikant biedt de Ferrari Chronograph 8020 niet meer aan. Girard-Perregaux produceerde dit horloge van 1994 tot 2004. Het design is tijdloos, maar de doorsnede van 38 mm is naar de huidige maatstaven vrij klein. Het horloge is het meest geschikt voor smallere polsen. Het horloge koopt u vanaf ongeveer 2000 euro. Een variant van de 8020 heeft een gele wijzerplaat en gele opschriften. Exemplaren die in zeer goede staat verkeren, kosten ongeveer 2700 euro.
De duurste Ferrari-horloges van Girard-Perregaux bevinden zich in een compleet andere prijsklasse. Modellen van wit- of geelgoud kosten ca. 24 000 euro. Met een behuizing van platina is het horloge een stuk duurder, ongeveer 100 000 euro.
Panerai
Panerai is een ander groot merk dat met Ferrari heeft samengewerkt. De horloges van Panerai worden in Zwitserland geproduceerd, maar de hoofdvestiging bevindt zich in Milaan. Daarom wordt het merk ook met Italië geassocieerd en lag een samenwerking voor de hand. De Ferrari-horloges van Panerai hebben een instapprijs van ongeveer 3000 euro. Veel modellen hebben het Ferrari-logo op 12 uur, net als de horloges van Girard-Perregaux.
De meeste Ferrari-horloges van Panerai zijn bicompax-chronografen. De duurdere modellen hebben drie hulpwijzerplaten en een bijpassende tricompax-indeling. Een aantal heeft een dubbelchronograaf. In zeer goede staat kosten ze rond de 6500 euro. Een Gran Turismo Chronograph met een gouden behuizing gaat voor ca. 17 000 euro over de toonbank.
Scuderia Ferrari
De voordeligste Ferrari-horloges vindt u bij Scuderia Ferrari. Voor ongeveer 100 euro heeft u er al een in uw bezit. Deze horloges hebben allemaal een quartzuurwerk. Voor rond de 300 euro heeft u een chronograaf met een horlogekast van edelstaal en een quartzkaliber.
Keuze aan Ferrari-horloges
Model | Bijzonderheden | Prijs |
Scuderia Ferrari Gran Premio | Quartzuurwerk, chronograaf | € 300 |
Girard Perregaux Ferrari | Mechanisch | € 8.000 |
Panerai Scuderia Rattrapante | Mechanisch | € 6000 |
Hublot MP-05 LaFerrari | Mechanisch | € 200 000 |
Traditioneel in het rood en met Cavallino Rampante
Het design van de wijzerplaten van Ferrari-horloges wordt gekenmerkt door drie kleuren: rood, geel en zwart. Het karakteristieke Ferrari-rood heet eigenlijk Rosso Corsa en is de traditionele lakkleur van raceauto's uit Italië, net zoals de kleur British Racing Green al decennia Britse bolides typeert. Alfa Romeo en Lancia gebruiken ook rood voor hun sportwagens. Sponsorverplichtingen hebben ervoor gezorgd dat veel renstallen deze traditionele kleuren niet meer gebruiken.
Ferrari is de rode kleur decennialang trouw gebleven. Tot de millenniumwisseling bestelden de meeste klanten ook een Ferrari in het rood. Intussen is dit aandeel gedaald tot minder dan 50%. Rood is echter een belangrijk element op de wijzerplaten, omdat het de link met het automerk legt. Vaak hebben de hulpwijzerplaten een rode achtergrond. De stiksels van de zwarte leren horlogebanden zijn eveneens rood.
De kleur geel vormt de achtergrond van het Ferrari-logo en wordt graag gebruikt door designers van Ferrari-horloges. Het middelpunt van het logo is een steigerend zwart paard, de Cavallino Rampante. Vaak worden de letters S F toegevoegd. Dit staat voor Scuderia Ferrari. Het geel representeert Modena, de oprichtingsstad van het merk, want de achtergrond van het wapen van de stad is geel. Bovendien was oprichter Enzo Ferrari een groot liefhebber van zonnebloemen. Deze voorliefde wordt als andere reden genoemd voor de gele achtergrond van het logo van zijn bedrijf.
De MP-05 LaFerrari
De huidige horlogepartner van Ferrari is Hublot. Jean-Claude Biver liet als president van Hublot weten dat 'de rijke synergie van deze samenwerking een enorme impuls geeft aan Hublot'. De Ferrari-horloges van de succesvolle modelreeks Big Bang vormen de ruggegraat van de coöperatie. Het meest ongebruikelijke horloge is de MP-05 LaFerrari. Dit horloge heeft elf veertrommels, die zorgen voor een gangreserve van 50 dagen. Dit is opmerkelijk, want een gangreserve van ongeveer 40 uur is gebruikelijk.
De MP-05 LaFerrari geeft de tijd niet aan met wijzers en een wijzerplaat, maar met cilinders. Aan de rechterkant draaien de cilinders met de uren en de minuten, links roteert de weergave van de gangreserve. De opwindveren worden niet met de hand opgewonden, maar met een kleine slagschroevendraaier. Dit is een miniversie van de elektrische boormachine die tijdens de pitstop wordt gebruikt om de banden te wisselen. De MP-05 LaFerrari bestaat uit 637 onderdelen. De horlogekast van de normale variant is van titanium en heeft een zwarte PVD-coating. De special edition heeft een behuizing van saffierglas. De prijs ligt rond de 400 000 euro. U betaalt ongeveer hetzelfde voor een sportauto van Ferrari.