Certina van vroeger tot nu
Certina is een Zwitsers horlogemerk en werd opgericht in 1888 in het Zwitserse Grenchen door de broers Adolf en Alfred Kurth. Bij de oprichting was het niet meer dan een werkplaats die bij de familiewoning hoorde. Met drie werknemers zorgden ze toen voor de benodigdheden voor de horlogesmakende industrie. In 1906 gebruikten ze voor het eerst een merknaam, de broers kozen ervoor hun horloges "Grana" te noemen, dit is afkomstig van de Latijnse benaming voor hun woonplaats. De eerste polshorloges die op de markt verschijnen zijn vooral damesmodellen, omdat de heren het idee om tijd op hun pols te dragen verwierpen.
De gebroeders Kurth zijn creatieve genieën in hun branche; in 1936 creëren zij het eerste digitale horloge. Anders dan de moderne digitale horloges heeft dit eerste model draaiende schijven met gegraveerde nummers die de tijd aangeven.
Tegen het jaar 1955 produceerde Certina dagelijks 1000 horloges. Ze breidden hun onderneming uit en waren een van de modernste en best uitgeruste horlogemakers van die tijd. In 1960 beklom een Zwitsers team de Dhaulagiri (8222 m) in het Himalayagebergte, het team is exclusief uitgerust met Certina DS horloges die alle veranderingen in druk en hoogte weerstaan. In 1968 bewijst de Certina DS zijn uitstekende weerstand in moeilijke omstandigheden weer in het SEALAB-II EXPERIMENT van de Amerikaanse Marine.
In 1972 is Certina de winnaar van de Diamonds Award en van de Gouden Roos. Tegen deze tijd produceert Certina 375000 horlogeonderdelen per dag. Om het nieuwe pronkstuk van Certina in 1976 te tonen word gekozen voor de pols van niemand minder dan Muhammed Ali. Certina voegt zich in 1983 bij de SMH groep. Binnen deze groep wordt Certina in 1995 het sportmerk. De nieuwe Cascadeur is het paradepaardje van de collectie. Het merk begint dat jaar ook aan een sterke samenwerking met de motorsport. Certina bewijst dat een horloge zowel elegant als sportief kan zijn wanneer ze in 2000 de DS SPEL op de markt brengen, de SP staat voor sport en de EL voor elegantie. In 2011 werd Certina de officiële partner van de meest succesvolle biatleet in de sportgeschiedenis Ole Einar Bjørndalen.
Dit jaar viert Certina zijn 125ste als een van de langst bestaande Zwitserse horlogemerken. De nieuwe identiteit voor het beroemde sporthorlogemerk en een nieuw logo dat een subtiele terugkeer naar het verleden toont, vormen de hoogtepunten van het jaar voor Certina. Verder blijft het merk zich verder binden aan de motorsport en is de officiële partner en tijdwaarnemer voor het FIA WRC -World Rally Championship.
Waar Certina voor staat
Certina begon als een kleine Zwitserse firma maar door betrouwbaarheid, precisie en vernieuwing, lieten de gebroeders Kurth hun firma opklimmen naar een belangrijke positie in de wereld van het horloge maken. Door het gebruik van de beste bestanddelen en materialen staat Certina aan de top van de technologische evolutie. Ze zijn altijd een voorstander geweest om de beste kwaliteit aan een betaalbare prijs te kunnen aanbieden. Het ontwerp van de horloges van Certina heeft een grote variëteit, van extreme sport tot klassiek elegant. Maar telkens blijven ze trouw aan waar ze voor staan, want iedere horloge is in de eerste plaats gemaakt om de tijd aan te geven.
Certina en sport
De waarden die Certina altijd aan sport hebben gebonden zijn: precisie, betrouwbaarheid, innovatie en dynamiek. Omwille van deze waarden werden bekendheden zoals bokskampioen Muhammed Ali Certina Ambassadeur. Ook de Zwitserse Stuntman Oliver Keller, bekend in Hollywood, werkte samen met Certina. Maar de motorsport leverde de meeste Certina persoonlijkheden.
Natuurlijk is Certina dan ook betrokken bij de motorsport, zo zijn zij het meest begaan met de Formule 1, sinds 2005 zijn zij Premium Partner van het Zwitserse Sauber F1 Team. Door het succes van deze samenwerking heeft Certina zijn interesses binnen de motorsport uitgebreid naar de wereld van de rally. Sinds 2013 zijn ze officiële partner en tijdwaarnemer geworden.
De collectie
De collectie herenhorloges is onderverdeeld in twee categorieën. De categorie kwartshorloges bevat 15 verschillende modellen zowel sportief als gekleed. De categorie automatische horloges bevat 13 verschillende modellen, ook hier zowel sportief als gekleed.
De collectie dameshorloges is eveneens onderverdeeld in twee categorieën. De categorie kwartshorloges bevat 13 verschillende modellen met de keuze uit sportieve als elegante modellen. De categorie automatische horloges bevat 3 modellen.