InloggenInloggen
Merk
Model
Prijs
Diameter
Jaar
Locatie
Meer
Uw selectie

Uw selectie

Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Algemene informatie
Soort horloge
Referentie
Meer...
Nieuw/tweedehands
Beschikbaarheid
Geslacht
Staat
Meer...
Inbegrepen bij de levering
Eigenschappen & functies
Opwinden
Materiaal horlogekast
Meer...
Wijzerplaat
Meer...
Glas
Meer...
Functies
Meer...
Hoogte
Meer...
Materiaal lunette
Meer...
Uurmarkeringen
Waterdicht
Meer...
Overig
Meer...
Horlogeband
Materiaal horlogeband
Meer...
Breedte bandaanzet
Meer...
Kleur horlogeband
Meer...
Materiaal sluiting
Meer...
Cancel

Sorteren op

Rolex GMT Master II All Steel Ceramic Bezel Full Set 116710LN Rolex GMT Master II All Steel Ceramic Bezel Full Set 116710LN 7.350  BE 38 2009

Pilotenhorloges: functionaliteit voor de hoogste eisen

Pilotenhorloges zijn nauwkeurige meetinstrumenten en modieuze accessoires ineen. Oorspronkelijk voor piloten ontworpen, ontwikkelden de tijdmeters zich tot een van de geliefdste types horloges. Tot de bekendste fabrikanten behoren Breitling en IWC.

Hoogtepunten van pilotenhorloges

  • Bekende merken: IWC, Breitling, Tutima en Fortis
  • IWC Mark XI met typisch pilotenhorloge-design
  • Voordelige pilotenhorloges zijn er voor minder dan 1000 euro
  • Breitling Navitimer met chronograaffunctie en rekenliniaal
  • Cartier Santos geldt als eerste polshorloge voor piloten

Met een pilotenhorloge in de cockpit

Pilotenhorloges zijn uiteraard nauw verbonden met de luchtvaart, maar het begrip pilotenhorloge is niet eenduidig gedefinieerd. Velen verstaan daaronder een tijdmeter met een bepaald design. Voor hen zijn zwarte wijzerplaten met witte indexen of cijfers en grote wijzers de kenmerken van horloges voor piloten. Anderen definiëren bepaalde eigenschappen die het horloge kenmerken. Daartoe behoren een goede afleesbaarheid, zowel overdag als 's nachts, of een zekere stoot- en schokbestendigheid.
Jarenlang was er geen uniforme standaard voor pilotenhorloges, zoals bij duikhorloges het geval is met de internationale norm ISO 6425 (DIN 8306). Dat veranderde in 2016 met de invoering van de DIN-norm 8330, die op de Duitse 'Technische Standard Fliegeruhren' (TESTAF) is gebaseerd. Volgens de DIN 8330 is een gecertificeerd pilotenhorloge ertoe in staat de voorgeschreven tijdmetingen voor een vliegtuig over te nemen. Daarnaast is het met een pilotenhorloge mogelijk om de, voor een vlucht noodzakelijke, tijdsafhankelijke vliegmanoeuvres te plannen en uit te voeren. De Duitse onderneming Sinn was de eerste horlogemaker die tijdmeters op de markt bracht die aan deze eisen voldeden.
Tot de bekendste fabrikanten van pilotenhorloges behoren de Zwitserse manufacturen Breitling enIWC. Vooral het design van de IWC Mark XI is wereldwijd bekend en veelvuldig gekopieerd. Het horloge is sober, heeft een zwarte wijzerplaat, grote cijfers en indexen en een driehoekige markering op 12 uur. IWC leverde dit model met handmatige opwinding aan talkrijke luchtstrijdkrachten.
Een van beroemdste tijdmeters van Breitling is de Navitimer. Naast de chronograaffunctie heeft dit horloge een draaibare lunette met rekenliniaal. Met behulp van dit mechanisme kunt u snelheden en brandstofverbruik berekenen. Maar ook het omrekenen van eenheden en berekenen op welke afstand onweer zich bevindt is mogelijk.

Tips voor de aankoop van pilotenhorloges

Als u een pilotenhorloge wilt kopen, dan heeft u een ruime keuze uit uiteenlopende modellen van verschillende fabrikanten. Het aanbod is dermate groot, dat voor elk budget een passend model beschikbaar is. Voordelige horloges, van bijvoorbeeld Breitling, zijn er al voor minder dan 1000 euro. De Breitling Aerospace heeft de voor het merk typerende lunetteruiters op 3, 6, 9 en 12 uur. Binnenin geeft een uiterst precies quartzuurwerk de maat aan. Dit multifunctionele horloge vindt u gedragen voor rond de 800 euro. Ook de Breitling Chronomat kunt u als gedragen exemplaar al voor een bedrag van minder dan 1000 euro op de kop tikken.
U vindt talrijke gebruikte Breitling-horloges voor prijzen tussen de 1000 en 2500 euro. Er zijn ook pilotenhorloges van de Franse fabrikant Bell & Ross in dit prijssegment. Gedragen pilotenchronografen van IWC kosten ca. 2000 euro. Modellen met drie wijzers van deze fabrikant zijn er voor minder dan 2000 euro. Prijzen van IWC-chronografen in zeer goede staat liggen rond de 2500 EUR.
Het model 857 UTC van Sinn is er met of zonder TESTAF-certificaat. Beide modellen kosten ongeveer evenveel. Voor een nieuw exemplaar moet u ongeveer 1900 euro opzijleggen. De chronograaf Sinn 103 Ti TESTAF koopt u ongedragen vanaf 2300 euro. Nieuwe exemplaren met een stopwatch en een GMT-functie kosten ca. 2800 euro.
De GMT-Master van Rolex bevindt zich in de categorie tot 10 000 euro. De Geneefse manufactuur ontwikkelde het GMT-horloge speciaal voor verkeerspiloten in het midden van de jaren 50. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan American World Airways (Pan Am) gebruikte de GMT-Master als officieel diensthorloge.

De geschiedenis van pilotenhorloges

De Cartier Santos staat bekend als een van de eerste pilotenhorloges ter wereld. Louis Cartier ontwikkelde het polshorloge met de vierkante behuizing in 1904 voor de Braziliaanse vliegpionier Alberto Santos Dumont. Twee jaar later voerde Dumont de eerste publiekelijke vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig uit. Tijdens zijn vlucht droeg Santos het naar hem vernoemde horloge om zijn pols. Op die manier kon hij beide handen aan de stuurknuppel houden en tegelijkertijd de tijd in de gaten houden.
De roots van de huidige pilotenhorloges liggen bij de zakhorloges, beter gezegd bij de observatiehorloges van de grote vaart. Dit waren draagbare zakhorloges die als aanvulling op de scheepschronometer werden gebruikt. Die was vast verankerd, maar beweeglijk gepositioneerd door middel van een cardanische ophanging. Op die manier bevond de wijzerplaat zich bij zwaar weer altijd aan de bovenkant. Zeevaarders hadden deze uiterst nauwkeurige chronometer nodig om exact te kunnen bepalen wat hun positie was. Bij lange zeereizen waren horloges die tot op de seconde nauwkeurig waren noodzakelijk voor de navigatie.
De officieren aan boord zetten hun observatiehorloges gelijk met de scheepschronometer. Daarna gingen ze naar het peildek en bepaalden met behulp van een sextant de positie van het schip. Een observatiehorloge bezat een zeer nauwkeurig uurwerk, maar was door de grote temperatuurschommelingen en de verschillende posities niet zo precies als de scheepschronometer.
Toen de eerste piloten aan het begin van de 20e eeuw tijdmeters nodig hadden, gebruikten ze de observatiehorloges van de marine. Ze soldeerden beugels aan de behuizingen, waar ze dikke leren banden doorheen trokken. Door deze modificatie konden ze de horloges over de overall om hun arm dragen. Kenmerk van deze pilotenhorloges waren grote kronen. Daarmee was het instellen van het horloge ook met handschoenen aan mogelijk.
Niet veel later kregen de voormalige observatiehorloges een typisch pilotenhorloge-design. Een zwarte wijzerplaat met gele cijfers werd het kenmerk van deze tijdmeters. Als lichtgevende stof werd in het begin van de 20e eeuw nog radium gebruikt. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten de niet-radioactieve fluorescerende stof superluminova. Het voordeel van een zwarte wijzerplaat ligt voor de hand. Ten eerste wordt de drager niet door de weerkaatsing van zonlicht geblindeerd. Daarnaast is een zwarte wijzerplaat met lichtgevende wijzers en cijfers ook goed afleesbaar tijdens de schemering en in het donker.
Destijds hadden de meeste pilotenhorloges al een secondestop. Die maakt het op de seconde nauwkeurig instellen van het horloge mogelijk. A. Lange & Söhne uit Glashütte behoorde tot een van de belangrijkste fabrikanten van dit type horloge in Duitsland. Het merk leverde tijdens de Tweede Wereldoorlog uitsluitend pilotenhorloges aan soldaten. Daardoor zijn deze militaire horloges tegenwoordig zeer zeldzaam. Dit geldt ook voor Duitse pilotenchronografen. Merken als Tutima en Junghans produceerden deze polshorloges met stopwatchfunctie. De uurwerken van deze horloges kwamen oorspronkelijk uit Glashütte. In totaal zijn er slechts 300 tot 400 exemplaren uit de jaren 30 en 40 overgebleven. Inmiddels kosten deze vintage-horloges meer dan 30 000 euro.

Historische highlights van pilotenhorloges

  • Oorsprong ligt bij de maritieme observatiehorloges
  • Eerste pilotenhorloges: observatiehorloges met beugels en leren riemen
  • Eerste polshorloge voor piloten was de Cartier Santos
  • A. Lange & Söhne was een belangrijke fabrikant van Duitse pilotenhorloges

Het cult-pilotenhorloge – IWC Mark XI

De IWC Mark XI is een klassieker onder de pilotenhorloges. De Zwitserse fabrikant IWC maakte dit horloge aan het einde van de jaren 40. De Mark XI was een verkleinde versie van de Mark X. Ongeveer 30 jaar lang leverde IWC de Mark XI aan vele verschillende luchtmachten ter wereld. Het sobere horloge had een handopwindkaliber en geen stopwatchfunctie. Daarom was het horloge relatief voordelig te verkrijgen, voor een bedrag van ongeveer 350 Zwitserse frank. Inmiddels liggen de prijzen tussen de 5000 en 9000 euro. Kenmerk van het horloge was een zwarte wijzerplaat met fel oplichtende wijzers en een driehoek op 12 uur. Vandaag de dag maakt Fortis nog polshorloges met een vergelijkbaar sober design.

De nieuwe standaard voor pilotenhorloges: DIN 8330

Sinds begin 2016 is er een nieuwe standaard voor pilotenhorloges, de DIN 8330. De horlogefabrikant Sinn Spezialuhren was de drijvende kracht achter de ontwikkeling van deze norm. Het 'Duitse Instituut voor Standaardisatie' (DIN) besloot in de zomer van 2013 de nieuwe norm voor pilotenhorloges te ontwikkelen. De DIN 8330 is gebaseerd op de TESTAF ('Technischer Standard Fliegeruhren') en richt zich op de uitdagingen van de moderne luchtvaart. De vakgroep voor lucht- en ruimtevaarttechniek van de Hogeschool van Aachen ontwikkelde de TESTAF samen met Sinn Spezialuhren in 2012. Volgens de DIN 8330 moet een polshorloge voor piloten ertoe in staat zijn de meetinstrumenten van een vliegmachine volledig te vervangen. Daarnaast moet het compatibel zijn met de boordinstrumenten van een vliegmachine: het mag geen gevaar opleveren voor de vliegmachine en piloten en moet standhouden onder de fysieke belastingen van het vliegen.
Die DIN 8330 is zowel gebaseerd op de zichtvliegvoorschriften (VFR) als de instrumentvliegvoorschriften (IFR). Volgens de IFR moeten gecertificeerde horloges een stopwatchfunctie hebben, het dienen dus chronografen te zijn. Volgens de VFR moeten horloges een 12-uurs- en een 60-minutenweergave hebben. Daarnaast moet de centrale secondewijzer over een stopmechanisme beschikken. Bovendien verlangt de DIN-richtlijn een tweezijdig draaibare lunette met een minutenmarkering en -raster. De wijzerplaat en de achtergrond van de schaal moeten matzwart zijn. Omdat een pilotenhorloge overdag en 's nachts goed afleesbaar moet zijn, schrijft de DIN-norm voor dat alle urenindexen, de oriëntatiedriehoek op de draaibare lunette, en de uur-, minuten-, en secondewijzer lichtgevend zijn. Ze moeten tenminste drie uur lang licht geven.
De DIN 8330 schrijft ook voor dat pilotenhorloges tussen -15 °C en +55 °C volledig moeten blijven functioneren. Daarnaast wordt er een stoottest uitgevoerd die een vrije val vanaf 1 meter hoogte op een hardhouten ondergrond simuleert. De controle op waterdichtheid geschiedt volgens de DIN 8310. Er zijn nog meer testen die de horloges ondergaan, zo worden onder andere ook de nauwkeurigheid van de gang, de bevestiging van de horlogeband en de weerstand tegen magneetvelden gecontroleerd. Aan het einde van de certificering moet het horloge nog volledig naar behoren functioneren en mag de buitenkant niet beschadigd zijn.