InloggenInloggen
2.148 horloges voor "

IWC Pilot

"
Merk
Model
Prijs
Diameter
Jaar
Locatie
Meer
Uw selectie

Uw selectie

Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Algemene informatie
Soort horloge
Referentie
Meer...
Nieuw/tweedehands
Beschikbaarheid
Geslacht
Staat
Inbegrepen bij de levering
Eigenschappen & functies
Opwinden
Materiaal horlogekast
Meer...
Wijzerplaat
Meer...
Glas
Meer...
Functies
Meer...
Hoogte
Meer...
Materiaal lunette
Meer...
Uurmarkeringen
Waterdicht
Meer...
Overig
Meer...
Horlogeband
Materiaal horlogeband
Meer...
Breedte bandaanzet
Meer...
Kleur horlogeband
Meer...
Materiaal sluiting
Meer...
Annuleren

Sorteren op

IWC Pilot´s Watch Chronograph Le Petit Prince IWC Pilot´s Watch Chronograph Le Petit Prince Meteen leverbaar 4.380  DE 2016

Pioniers van de lucht: pilotenhorloges van IWC

Pilotenhorloges behoren tot de kernactiviteit van IWC. De Zwitserse manufactuur produceert sinds 1936 hoogwaardige horloges voor piloten, onder andere de klassieke Mark-serie. Momenteel zijn er meer dan 20 reeksen IWC-pilotenhorloges.

Hoogtepunten van IWC-pilotenhorloges

  • Traditie van pilotenhorloges gaat terug tot 1936
  • Big Pilot is trendy met een diameter van 46 mm
  • Mark XVIII is een klassiek, spartaans pilotenhorloge
  • Behuizingen van keramiek, roségoud en edelstaal
  • Speciale uitvoeringen: Spitfire, Top Gun en Antoine de Saint-Exupéry

Meer dan 80 jaar pilotenhorloges uit Schaffhausen

In 1936 presenteerde de International Watch Company (IWC) het eerste speciale horloge voor piloten. IWC staat sindsdien bekend als pionier op het gebied van pilotenhorloges.
De doorsnede van het horloge uit 1936 bedroeg 37,5 mm, destijds relatief groot. Het speciale horloge beschikte over een geribbelde draairing met een speciale driehoek om korte tijdmetingen mogelijk te maken. Niet elke cockpit had in de jaren 30 een brandstofmeter. Daarom werd de vertrektijd met de draairing gemarkeerd. De piloot kon dan de vliegtijd en daarmee ook het brandstofverbruik en de reikwijdte in het oog houden. Oversized Arabische cijfers in fel oplichtende kleuren in combinatie met een zwarte wijzerplaat bepaalden het uiterlijk van het speciale horloge. Op 6 uur bevond zich de decentrale seconde. De ankergang was beschermd tegen de negatieve invloeden van magnetisme op de nauwkeurigheid. Belangrijke kenmerken zijn tot op de dag van vandaag behouden: grote contrasten en lichtgevende wijzers zorgen nog steeds voor een uitstekende afleesbaarheid van dit pilotenhorloge. Daarnaast wordt hij ook nog steeds beschermd tegen magneetvelden en is het minimale, doelgerichte design behouden.
In 1940 volgde de Big Pilot's Watch 52 T.S.C. (referentienummer 431) met een enorme behuizing met een doorsnede van 55 mm. IWC leverde dit horloge aan de Duitse Luftwaffe. Niet de buitengewone doorsnede, maar het design bepaalt nog steeds hoe klassieke pilotenhorloges eruitzien. Het contrast tussen zwart en wit, zwaardvormige wijzers, streepindexen en Arabische indexen evenals een driehoek op 12 uur zijn typerende kenmerken van dit soort horloges.

Big Pilot

De reeks uit 1940 is voortgezet onder de naam Big Pilot. IWC produceert het horloge met een edelstalen behuizing en zwarte wijzerplaat sinds 2002. Met een diameter van 46 mm is de Big Pilot een stuk kleiner dan zijn historische voorganger. De afmetingen van de Big Pilot zijn echter een stuk praktischer. Het model uit 1940 werd over de vliegeniersoveral gedragen, maar was voor het dagelijks gebruik niet bijzonder bruikbaar. Een lange opwindveer en een speciaal opwindmechanisme zorgen ervoor dat de gangreserve 7 dagen bedraagt. Deze Pellaton-opwinding is vernoemd naar de voormalig technisch directeur van IWC, Albert Pellaton. Hij liet in 1950 een techniek patenteren waarbij een automatisch horloge bij elke armbeweging opwindt, dus in beide richtingen. De Big Pilot heeft op 3 uur een cirkelvormige gangreserveaanduiding.

Van Mark 11 tot Mark XVIII

De Mark XVIII, het pilotenhorloge van IWC bij uitstek, heeft zijn roots in 1948. Destijds bracht IWC de Mark 11 uit: een sober pilotenhorloge dat 30 jaar lang tot de uitrusting van de Royal Air Force behoorde. De naamgeving 'Mark' komt ook van de R.A.F. De Britten gaven alle luchtmachtuitrusting namen die onderling inwisselbaar waren en van verschillende leveranciers konden komen. In 1981 stop de R.A.F. met het gebruik van de Mark 11. IWC had tot dusverre 8000 exemplaren voor militaire en 1500 horloges voor civiele doeleinden geproduceerd. In 1994 presenteerde IWC de opvolger van de Mark 11, de Mark XII. Ook ging de fabrikant over op een naamgeving met Romeinse cijfers.
De Mark XVIII is sinds 2016 op de markt, heeft een doorsnede van 40 mm en een hoogte van 11 mm. Qua uiterlijk verschilt het horloge niet veel van de Mark 11. Opvallend zijn de brede, zwaardvormige in plaats van staafvormige wijzers. Een datumweergave en een automatisch uurwerk in plaats van het legendarische Caliber 89 met handmatige opwinding zijn de enige concessies aan de moderniteit.
IWC produceert ook de Pilot's Watch Automatic 36. Dit pilotenhorloge is qua design georiënteerd op de Mark XVIII, maar de behuizing heeft een veel kleinere doorsnede van 36 mm.

Pilotenchronograaf

Die Pilot's Watch Chronograph is met een stopwatchfunctie en drie hulpwijzerplaten niet zo minimalistisch als de Mark XVIII. Hij heeft een behuizing met een doorsnede van 43 mm en is daardoor ook iets groter. Opvallend is de kleine seconde op 9 uur: de rode secondewijzer steekt duidelijk af bij het zwart-witte design van de rest van het horloge. Het chronograafkaliber 79320 is gebaseerd op het beroemde uurwerk Valjoux 7750 van de ETA SA Manufacture Horlogère Suisse (ETA).

Hommage aan Antoine de Saint Exupéry

Een speciale uitvoering is gewijd aan de piloot en schrijver Antoine de Saint Exupéry, bekend van het boek De kleine prins. De Fransman verongelukte in 1944 met zijn Lockheed P-38 tijdens een verkenningsvlucht. De horloges van deze serie onderscheiden zich door een blauwe of een bruine wijzerplaat. Ze worden met een bruine kalfsleren horlogeband geleverd. De vormgeving van de Antoine de Saint Exupéry-serie heeft een bijzondere retro-touch. Op de achterkant van de horloges heeft IWC toepasselijke afbeeldingen gegraveerd, zoals een P-38 of een portret van de schrijver. Tot de collectie behoort ook een dubbelchronograaf met een 'sleepwijzer' die het stoppen van tussentijden mogelijk maakt, terwijl de tijdmeting doorloopt.

Gewijd aan de Spitfire

De Spitfire-serie is een hommage aan het beroemdste jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De gravure op de achterkant verbeeldt het silhouet van de eendekker in vogelperspectief. De meeste horloges van de Spitfire-collectie hebben als belangrijkste kenmerk een leisteengrijze wijzerplaat.

Top Gun - jachtvliegtuig van de US Navy

Met de Top Gun-serie komen we aan in het tijdperk van de straalvliegtuigen. De naam heeft betrekking op de eliteschool voor jachtvliegers van de US Navy. Top Gun is ook de titel van de zeer succesvolle film over een straaljagerpiloot met Tom Cruise uit 1986. De horloges van de top Gun-reeks beschikken over een zwarte behuizing van keramiek en onderscheiden zich daarmee van andere pilotenhorloges van IWC. De achterkant wordt opgesierd door een Top Gun-logo. Verder bevat de reeks variaties van reeds bekende IWC-pilotenhorloges. Bijvoorbeeld de Big Pilot's Watch Top Gun, een modificatie van de bekende Big Pilot. De behuizing, horlogeband, kroon en wijzerplaat van deze versie zijn volledig zwart. Alleen de wijzers, de cijfers en de streepindexen zijn wit.

Aankooptips en prijzen van IWC Pilot's Watches

Zoekt u een authentiek pilotenhorloge? IWC produceert sinds de jaren 30 horloges voor de luchtvaart, zowel voor civiele als militaire doeleinden. Slechts weinig Zwitserse horlogefabrikanten worden op vergelijkbare manier met de luchtvaart in verbinding gebracht als IWC. De belangrijkste concurrent in dit opzicht is Breitling.
Als u de trend van grote horloges wilt volgen is de Big Pilot met een doorsnede van 46 mm een goede keuze. Ongedragen kost dit polshorloge rond de 10 000 euro. Geeft u de voorkeur aan een behuizing van roségoud? Dan komt de Big Pilot uit de Spitfire-serie in beeld. U dient ongeveer 21 000 euro te reserveren voor een ongedragen model.
Een paar modellen van deze pilotenhorloges hebben bijzondere complicaties. De Timezoner Chronograph bezit een worldtimerfunctie. De Big Pilot's Watch Perpetual Calendar Edition Antoine de Saint Exupéry heeft een eeuwigdurende kalender met een weergave van de datum, de dag van de week en de maand. Daarnaast beschikt dit polshorloge over een viercijferige jaarweergave en een eeuwigdurende maanfase.
De Mark XVIII is duidelijk minder gecompliceerd, met een datumweergave als enige extra functie. Dit horloge komt het dichtst in de buurt bij de legendarische Mark 11 van de R.A.F. In ongedragen staat schaft u de sobere Mark XVIII aan voor rond de 3500 euro. U betaalt het dubbele voor een vintage Mark 11 uit het begin van de jaren 50. De Mark 11 had oorspronkelijk een behuizing met een doorsnede van 36 mm. Pilotenhorloges met zo'n doorsnede zijn tegenwoordig zeldzaam. IWC voldoet aan de vraag naar deze universele grootte met de IWC Pilot's Watch Automatic 36. U koopt dit automatische horloge voor een prijs tussen de 3000 en 4000 euro.

IWC: Succes na een moeizaam begin

Al vóór het eerste pilotenhorloge uit 1936 was IWC een gevestigde naam. De beginjaren waren echter moeizaam. De Amerikaan Florentine Ariosto Jones (1841–1916) richtte de International Watch Company in 1868 op in Schaffhausen. Jones wilde horloges voor een lage kostprijs in Zwitserland produceren en ze met winst naar de Verenigde Staten exporteren. Dit ging mis door de hoge invoerkosten. Na meerdere wisselingen van eigenaar en twee faillissementen bleef IWC van 1880 tot 1978 in het bezit van de families Rauschenbach en Homberger. Toen kwam IWC in moeilijk vaarwater door de quartzcrisis en kreeg opnieuw meerdere malen een nieuwe eigenaar. Sinds 2000 maakt de fabrikant onderdeel uit van de Richemont-groep, net zoals A. Lange & Söhne, Cartier en Panerai.