InloggenInloggen
58.396 horloges voor "

Rolex

"
Merk
Model
Prijs
Diameter
Jaar
Locatie
Meer
Uw selectie

Uw selectie

Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Uw selectie

Uw zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Algemene informatie
Soort horloge
Referentie
Meer...
Nieuw/tweedehands
Beschikbaarheid
Geslacht
Staat
Meer...
Inbegrepen bij de levering
Eigenschappen & functies
Opwinden
Materiaal horlogekast
Meer...
Wijzerplaat
Meer...
Glas
Meer...
Functies
Meer...
Hoogte
Meer...
Materiaal lunette
Meer...
Uurmarkeringen
Waterdicht
Meer...
Overig
Meer...
Horlogeband
Materiaal horlogeband
Meer...
Breedte bandaanzet
Meer...
Kleur horlogeband
Meer...
Materiaal sluiting
Meer...
Annuleren

Sorteren op

Rolex Submariner 5513 Rolex Submariner 5513 Meteen leverbaar 8.800  DE 39 2003

Rolex: luxe en precisie met wereldfaam

Al meer dan honderd jaar is Rolex wereldwijd de pure belichaming van luxehorloges. De tijdmeters van de onafhankelijke Zwitserse firma zijn qua uiterlijk een klasse op zich en staan voor prestatie, prestige en precisie om de pols.

Top 5 highlights van Rolex

  • Bekendste merk van luxehorloges wereldwijd
  • Firmakalibers gelden als de beste op de markt
  • Eerste keuze bij bekendheden, managers en staatshoofden
  • Behoudt zijn waarde: uitstekende investering
  • Legendarische modellen: Submariner, Daytona, Explorer

Rolex: statussymbool sinds 1905

Rolexhorloges zijn luxe-iconen, net zoals Porsche, Chanel of Louis Vuitton. Het merk heeft zijn succes vooral te danken aan zijn continuïteit. Zo is het design van de Oyster-reeks door de jaren heen amper veranderd; de vernieuwingen zitten meestal in de details waardoor ze op het eerste zicht niet opvallen. Deze strategie maakte de horloges tot klassiekers en verhoogt bovendien de herkenning en de waarde voor verzamelaars. Tot op vandaag bleef de waarde van de horloges uit Genève uiterst stabiel. Het tijdloze en harmonieuze design speelt hierbij een grote rol. Dat geldt zowel voor de Oyster alsook voor de wereldberoemde modellen Daytona, Day-Date, Datejust en Submariner.
Er wordt gezegd dat de Geneefse firma ongeveer een miljoen horloges per jaar verkoopt, een omzet van tegen de twee miljard euro heeft en bovendien meer goud in omloop brengt dan eender welke horlogemaker..
Tot hun goede reputatie draagt bij dat Rolex onafhankelijk bleef en zijn horloges bijna volledig zelf vervaardigt. Andere bekende horlogemerken horen ondertussen al bij grotere concerns. Een bepalende factor voor het succes is ook het discrete beleid dat het bedrijf hanteert: maar zelden worden rondleidingen gehouden, de bedrijfsleiders geven zo goed als nooit interviews en de jaarlijkse winst blijft streng geheim.

Een Rolex kopen: een goede investering

Wie op zoek is naar een luxehorloge als betrouwbare geldbelegging, is bij Rolex aan het juiste adres. De firma uit Genève is de zuivere belichaming van de Zwitserse industrie voor luxehorloges en staat zoals geen enkele ander merk voor macht en prestige. De aankoop van een Rolex is een veilige investering. De waarde van goed bewaarde modellen stijgt met de jaren. Zeldzame vintage horloges gaan op veilingen voor tien- of zelfs honderdduizenden euro's de deur uit. Een gedragen basismodel van de Oyster-Perpetual kan u al voor ongeveer 1000 euro op de kop tikken, ongedragen exemplaren beginnen bij 3000 euro. De prijs van een gedragen Submariner – één van de bekendste horloges überhaupt – ligt rond de 5000 euro. Zeldzame exemplaren zoals de zogenaamde "Red Sub" met referentienummer 1680 kosten meer dan 30 000 euro. In een gelijkaardig prijssegment vindt u de COMEX-Submariner, die Rolex ontwikkelde voor de Franse firma Compagnie maritime d'expertises. Ongedragen, nieuwere Submariners kosten ongeveer 6000 euro. De prijs van een Daytona begint bij 8000 euro. De grens van 100 000 euro overschrijden de Paul Newman-exemplaren met referentienummer 6239, die te herkennen zijn aan de contrasterende secondenschaal op de wijzerplaat.

Aankooptips voor een Rolex

  • Stabiele of mogelijks stijgende waarde
  • Oyster Perpetual: vanaf 1000 euro de wondere wereld van Rolex betreden
  • Duizenden tot tienduizenden euro's voor zeldzame exemplaren (Red Sub, Paul Newman Daytona)
  • Lange levensduur door doordachte en robuuste kalibertechniek
  • Andere gerenommeerde merken: Patek Philippe, Omega, Audemars Piguet

Rolex Oyster - Presteren onder extreme voorwaarden

Een Rolex is meer dan een sieraad – deze horloges hebben op vlak van technische ontwikkelingen reeds een lange traditie achter de rug. Het verhaal van deze unieke horlogefabrikant loopt vrijwel parallel met de geschiedenis van de horlogemakerij. Het oermodel van de Oyster werd in 1926 op de markt gebracht als eerste water- en stofdichte polshorloge ter wereld en is tot op de dag van vandaag nog steeds een klassieker.
Deze waterdichtheid werd bereikt door een hermetisch afgesloten behuizing, een geschroefde kroon en een synthetisch horlogeglas. Het horloge werd gepresenteerd in aquariums met goudvissen die tussen de tikkende "oesters" zwommen. In 1927 volgde een tweede marketingstunt: de Britse zwemster Mercedes Gleitze zwom langer dan tien uur in het Kanaal tussen Groot-Brittannië en Frankrijk – met een Oyster om de pols. Haar poging mislukte, maar het horloge triomfeerde.

Van de bodem van de Stille Oceaan naar het dak van de wereld

Toen de onderzeeër Trieste in januari 1960 afdaalde naar de bodem van de Challengerdiepte, had hij een bijzondere passagier aan boord: de Deep Sea Special van Rolex. Het speciaal voor deze duik ontwikkelde horloge bevond zich in een omhulsel aan de buitenkant van de duikboot en bewees welke extreme prestaties de Zwitserse horlogefirma kon leveren. Hun capaciteit werd na het bereiken van 10 916 meter niet meer in twijfel getrokken. In 2012 herhaalde Rolex deze ongelooflijke prestatie. Aan de grijparm van de duikboot Deepsea Challenger dook het experimentele duikhorloge Deepsea Challenge tot een diepte van 10 908 meter. Het horloge is waterdicht tot 12 000 meter en bestand tegen een fabelachtige druk van 1500 bar.

Rolex Submariner – Pionier onder de duikhorloges

Al in 1953 toonden de bouwers van het horlogemerk hun passie voor het maritieme. De firma presenteerde toen één van de eerste duikhorloges: de nog steeds begeerde Submariner. Het polshorloge – alias "the diver's friend" – was dankzij een dubbel geschroefde kroon waterdicht tot 100 meter, had een matzwarte wijzerplaat en een bidirectionele lunette. Deze draairing maakte het mogelijk de duiktijd tot op de minuut af te lezen. Aangezien de duiksport op zich nog niet zo populair was, waren de fabrikanten uit Genève hiermee pioniers op vlak van duikhorloges.
De toenmalige directeur van Rolex, René-Paul Jeanneret, was een gepassioneerd hobbyduiker en deed nuttige voorstellen voor het design van wijzers, wijzerplaat en behuizing. Bij verschillende tests en in totaal 132 duikgangen bezweek het horloge niet onder de condities. Volgens een anekdote viel het van 2 meter hoog op een betonnen kade en tikte het daarna gewoon verder. De opvolger van de eerste Submariner was waterdicht tot 200 meter en het officiële diensthorloge van de marine-eenheden van Groot-Brittannië, Canada en Australië.
In het jaar waarin de Submariner voorgesteld werd, vond nog een mijlpaal in de geschiedenis van Rolex plaats. Over losse stenen en ijs baanden de bergbeklimmers Edmund Hillary en Tenzing Norgay zich een weg naar de top van de Mount Everest. In de verslagen vinden we terug dat ze daarbij een Oyster Perpetual van Rolex droegen. Of ze de horloges ook effectief om hun pols hadden op de top van 8848 meter is omstreden. Hoe dan ook was Rolex een van de officiële sponsors van de toenmalige Everest-expeditie van kolonel John Hunt. Geïnspireerd door deze gewaagde onderneming en om de extreme prestaties van de beklimmers te eren, stelde de horlogefirma in 1953 de Oyster Perpetual Explorer voor.

Rolex Daytona – voor racers en acteurs

In een mum van tijd ontpopte de Rolex Daytona zich tot één van de meest begeerde en succesvolste automatische horloges van het Geneefse merk. In het begin van zijn carrière in de jaren 60 gold de sportchronograaf nog als slecht verkoopbaar. De acteur en autosporter Paul Newman en Formule 1-coureur Jackie Stewart maakten het horloge snel tot een icoon. Varianten met een sterk contrasterende secondenschaal kregen in de jaren 80 de bijnaam "Paul Newman" en gelden als uiterst waardevolle verzamelobjecten. De benaming heeft het polshorloge te danken aan de legendarische wedstrijd in Daytona Beach in Florida. Deze plaats wordt als wereldhoofdstad van hoge snelheden beschouwd. Alleen al tussen 1904 en 1935 werden 14 snelheidsrecords gezet, waarvan vijf door de Rolexdrager Malcolm Campbell.

Overzicht van de Rolex-modellen

  • Air-King
  • Cellini Time, Cellini Date & Cellini Dual Time
  • Cosmograph Daytona
  • Datejust & Datejust II
  • Day-Date
  • Explorer & Explorer II
  • GMT-Master & GMT-Master II
  • Lady-Datejust
  • Milgauss
  • Oyster Perpetual
  • Pearlmaster
  • Sea-Dweller & Sea-Dweller 4000
  • Sky-Dweller
  • Submariner & Submariner Date
  • Yacht-Master & Yacht-Master II

De vijfpuntige kroon – een uniek verhaal

De geschiedenis van de horlogemaker uit Genève begint in 1905. De Duitser Hans Wilsdorf richtte samen met Alfred Davis de horlogegroothandel Wilsdorf & Davis op in Londen. Terwijl Davis de constructie van behuizingen op zich nam, bezorgde Wilsdorf de nodige uurwerken van de firma Aegler uit het Zwitserse Biel. In 1908 liet hij de merknaam Rolex beschermen. De gemakkelijk te onthouden naam staat vermoedelijk voor "rolling export", bewijs hiervoor ontbreekt echter. Geleidelijk begon de firma wijzerplaten van een eigen merknaam te voorzien – wat in die tijd zeer ongebruikelijk was. In de regel, en als het dan al eens gebeurde, verscheen enkel de naam van de handelaar op de wijzerplaat. Door de korte merknaam bleef er echter nog genoeg plaats over voor de naam van de juwelier, zodat Wilsdorf stap voor stap meer horloges onder eigen naam in omloop bracht. Pas na negentien jaar stond er enkel Rolex op de wijzerplaten, kasten en kalibers.
In 1925 vergezelde de vijfpuntige kroon de merknaam. Over het ontstaan van het logo zwijgt de firma in alle talen. De kenners vermoeden dat de vingers van een horlogemaker of het aantal letters van het woord Rolex als inspiratie voor de vijf punten dienden. Feit is dat sinds 1939 zowel het logo als het opschrift elke wijzerplaat, kroon en sluiting sieren.
Op het einde van de jaren '50 wisten ook de revolutionairen Che Guevara en Fidel Castro de kwaliteiten van de horlogefirma op prijs te stellen. Het is niet geweten of de robuustheid van de tijdmeters medeplichtig is aan de Cubaanse Revolutie – aan de mythe hebben Che en Fidel echter zeker bijgedragen. Bijna geen enkele horlogefabrikant is er in geslaagd zo een uiteenlopend clientèle aan te spreken als Rolex: van machthebbers over de Dalai Lama tot en met topmodel Elle Macpherson.

Gecertificeerde precisie sinds 1910

De horloges met een firmakaliber van Rolex zijn uiterst nauwkeurig. Bij elk polshorloge zit een certificaat van het officiële Zwitserse testinstituut voor chronometers (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres - COSC). Op basis van een standaardprocedure meet de COSC het lopen van een uurwerk in vijf verschillende posities en bij drie temperaturen. De totale test neemt vijftien dagen in beslag. Al in het begin van de 20ste eeuw hechtte oprichter Wilsdorf veel waarde aan de nauwkeurigheid van zijn polshorloges. In 1910 stuurde hij een model naar de plaatselijke horlogemakerschool van Biel om het daar te laten testen. Onder officieel toezicht onderging het uurwerk een test van veertien dagen en aan het einde van de procedure stuurden de onderzoekers 's werelds eerste chronometer-certificaat voor een polshorloge naar Londen.
Slechts vier jaar later volgde de volgende sensatie: Wilsdorf stuurde één van zijn mechanische Aegler-uurwerken naar het National Physical Laboratory van het Britse observatorium Kew-Teddington in Londen. Het kaliber doorstond de tests met glans bij drie verschillende temperaturen én in vijf posities – kroon vanboven, links en recht, wijzerplaat vanboven en vanonder. Na 45 dagen kreeg het horloge met gouden behuizing en blauw geëmailleerde lunette als eerste polshorloge in de geschiedenis een nauwkeurigheidscertificaat klasse A. Dat certificaat was eigenlijk veruit gedacht voor grote tijdmeters zoals chronometers van de marine.

Rolex' robuuste automatische horloges

Tegen het begin van de jaren 50 had Rolex bewezen dat robuuste uurwerken en behuizingen tot hun repertoire behoorden. Een indrukwekkend voorbeeld voor het vakmanschap uit Genève is de Milgauss uit 1956. De naam komt van de afkorting van het Franse "mille" en de achternaam van de Duitse fysicus Carl Friedrich Gauß. Zoals zijn naam verraadt is dit horloge bestand tegen een magneetveld met een sterkte van 1000 gauss, wat op 10 augustus 1970 officieel bevestigd werd door het European Center for Nuclear Research (CERN). Dankzij het automatisch kaliber 1065 M met binnenbehuizing van zacht ijzer en andere antimagnetische bouwdelen doet het horloge ondanks magnetische velden nog steeds zijn dienst. Dit was een zegen voor ingenieurs, techniekers van elektrische centrales en andere beroepsgroepen die blootgesteld waren aan sterke magneetvelden. Een van de kenmerken van het begeerde verzamelobject is een saffierglas met groene schijn, een rood driehoekje op de lunette en de onmiskenbare secondewijzer in de vorm van een bliksem.

Sociaal engagement

Wie een Rolex koopt, doet tegelijkertijd een goede daad. Oprichter Wilsdorf had nooit kinderen, daarom droeg hij kort na de dood van zijn echtgenote al zijn aandelen over aan de Hans-Wilsdorf-Stichting. Deze is eigendom van de firma Rolex en krijgt een groot deel van de winst. Zo kunnen sociale initiatieven, programma's voor milieubescherming, de wetenschap en ook artistieke en culturele projecten financieel ondersteund worden.

Geldbelegging, prestige en perfecte horlogetechniek

Nieuw of vintage verzamelobject: wie investeert in een Rolex, koopt meer dan een horloge. Op vlak van luxehorloges is Rolex sinds tientallen jaren de onbetwiste nummer 1 en sowieso één van de bekendste topmerken. Zwitsers vakmanschap van prima kwaliteit, harmonieus design, constante modelpolitiek en een hoog behoud van waarde versmelten tot een imago dat in de horlogescène ongeëvenaard is. Bovendien voldoen de producten van de Zwitserse firma aan verschillende wensen. 18 karaat massief goud, platina en een typische esthetiek staan voor het prestige dat Rolex belichaamt. Wie robuustheid en sobere functionaliteit zoekt, vindt bij de edelstalen modellen een solide begeleider voor ettelijke jaren.