Het pilotenhorloge Sinn 356 - ook voor op de grond
De pilotenchronograaf Sinn 356 is met een diameter van 38,5 mm ook geschikt voor dagelijks gebruik. Behalve een stopwatchfunctie heeft het pilotenhorloge een praktische datum-, weekdagen- en gangreserveaanduiding.
5 redenen om een 356 te kopen
- Aangename grootte van 38,5 mm
- Automatisch kaliber volgens DIN-normen gecertificeerd
- Verkrijgbaar met hoog gewelfd saffierglas
- Klassiek pilotenhorloge met functioneel design
- 356 Pilot met tweede tijdzone
Specialismen: vliegen en duiken
De naam van de horlogefabrikant Sinn Spezialuhren geeft al aan dat hun horloges voor specifieke doeleinden geconstrueerd worden. Het merk focust zich hoofdzakelijk op de luchtvaart en het professionele duiken. Om de vereiste robuustheid te garanderen worden de piloten- en duikhorloges volgens bepaalde DIN-normen gecontroleerd. Daardoor kunt u ervan uitgaan dat de Sinn-horloges zware omstandigheden - zoals hoge druk en magnetisme - probleemloos aankunnen.
In de automatische horloges van de 356-reeks tikt de ETA Valjoux 7750 of het automatische kaliber SW 500, dat technisch gezien identiek is aan de Valjoux 7750. Sinn schaft dit kaliber aan bij de Zwitserse uurwerkenfabrikant Sellita. Het uurwerk heeft een gangreserve van 48 uur en zorgt dat u tijden van maximaal 12 uur kunt opnemen. De daarvoor benodigde 12-urenteller bevindt zich op 6 uur, de minutentelling wordt op 12 uur weergegeven. De gemeten seconden worden aangegeven door de centrale secondewijzer. Daarom heeft dit horloge ook een kleine seconde op 9 uur.
De pilotenhorloges van de 356-collectie hebben een diameter van 38,5 mm en zijn daarom ook geschikt voor dames die graag een sportief horloge dragen. Ze hebben een functionele vormgeving zonder overbodige franje. Deze chronograaf heeft ook een datum- en weekdagenaanduiding op 3 uur. De wijzers en de Arabische cijfers zijn voorzien van fluorescerende stof, waardoor u de tijd ook moeiteloos in een donkere cockpit kunt aflezen. De kasten bestaan uit edelstaal en zijn, afhankelijk van de uitvoering, gesatineerd of geparelstraald. De leren horlogebanden met zichtbare stiksels passen er het beste bij, maar u kunt ook kiezen voor banden van edelstaal of silicone.
Wat kost een Sinn 356?
Model (referentienummer) | Prijs (ca.) | Kleur van de wijzerplaat |
358 Sa Pilot (358.060) | 3.000 euro | Zwart |
356 Sa Pilot III (356.0721) | 2.300 euro | Zilver |
356 Sa Pilot II (356.072) | 2.300 euro | Koper |
356 Pilot UTC (356.025) | 2.000 euro | Zwart |
356 Sa GR (356.077) | 2.000 euro | Zwart |
356 Sa Pilot (356.070) | 2.000 euro | Zwart |
356 (356.020) | 1.500 euro | Zwart |
Prijzen van de modellen van de 356-reeks
Bij de pilotenhorloges van de collectie 356 heeft het materiaal van het horlogeglas grote invloed op de prijs. Er is de keuze tussen hoog gewelfd saffierglas of acrylglas. De modellen met het laatste type glas koopt u vanaf ongeveer 1.500 euro in zeer goede tot ongedragen staat. In deze prijscategorie zijn de wijzerplaten geparelstraald.
Voor een horloge met saffierglas dient u beetje meer te sparen. De 356 Sa Pilot met een standaard wijzerplaat in het zwart kost ongeveer 2.000 euro. De productie van hoog gewelfd saffierglas is een stuk intensiever dan dat van mineraal- of acrylglas. Het glas wordt in meerdere kromtestralen geslepen en gepolijst. Vervolgens wordt het tweezijdig ontspiegeld, wat zorgt voor betere lichtinval en afleesbaarheid. Deze bijzondere procedure maakt het horlogeglas ook robuuster.
Als een zwarte wijzerplaat u niet aanspreekt, zijn er voldoende alternatieven. De 356 Sa Pilot II heeft een wijzerplaat met een lichte kopertint en is verkrijgbaar voor ca. 2.300 euro. U betaalt hetzelfde voor de 356 Sa Pilot III met een zilveren wijzerplaat. Beide wijzerplaten krijgen hun kleur door middel van galvanisatie. Daarbij wordt door middel van elektrolyse het materiaal voor de coating vloeibaar gemaakt en vervolgens aangebracht op de ondergrond.
Met tweede tijdzone en gangreserveweergave
De 356 Pilot UTC met het kaliber Valjoux 7750 heeft een extra wijzer voor de aanduiding van een tweede tijdzone. Dat is vooral handig als u vaak internationaal reist. Dan houdt u het overzicht over verschillende tijdzones en hoeft u niet telkens het tijdverschil uit te rekenen. Dit model wordt niet meer geproduceerd en is daardoor moeilijk te verkrijgen. De prijs ligt rond de 2.000 euro.
Voor hetzelfde bedrag heeft u de 356 Sa GR, die in plaats van de weekdagen de gangreserve op 3 uur aangeeft. Zo weet u altijd hoeveel energie uw horloge nog heeft. De 356 Sa GR is eveneens uit productie genomen en niet eenvoudig te vinden.
Grotere tegenhanger: Sinn 358
Voor heren die op zoek zijn naar een groter pilotenhorloge is de Sinn-collectie 358 een goed alternatief. Dit horloge ziet er net zo uit als de modellen van de 356-reeks, maar heeft een grotere diameter van 42 mm. Ook hier heeft u de keuze tussen verschillende horlogebanden. De 358 Sa Pilot kost ongedragen rond de 3.000 euro.
Een vergelijkbaar en zeer populair model vindt u bij IWC: de Pilot's Watch Chronograph met het referentienummer IW377701. IWC gebruikt hetzelfde basiskaliber, de ETA Valjoux 7750, en ook qua design lijkt dit horloge veel op de Sinn 358. Voor dit pilotenhorloge met stopwatchfunctie dient u ongeveer 4.000 euro opzij te zetten.